The DM's Minions
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Boons og regler derom

3 deltagere

Go down

Boons og regler derom Empty Sv: Boons og regler derom

Indlæg  The Glorius ST 2013-06-18, 11:53

jeg kom til at snakke med alex den anden dag om at det er ærgeligt at der ikke er mere spil på den boon økonomi der er og så jeres spillere, eller med andre ord, at det er ærgeligt at i ikke har flere boons at gøre godt med.

jeg tænker at det er en meget relevant problemstilling. derfor foreslår jeg at vi gør noget ved situationen. 

mit foreslag er at vi gør det sådan at alle kindred/cainites der er engageret i det sociale spil for deres slags, inden hver spilgang afgør hvor mange boons de har til gode og hvor mange de skylder ud ved at rulle en terning. disse boons vil så være dem man har den spilgang, og de går så ud af dato ved spilgangens slut.

boons som man har ervhvervet sig igennem spil  og boons som man er kommet til at skylde igennem spil vil være undtaget.

jeg tænker noget i retning af: man ruller 1d6, det er så mange "boon points" man har denne spilgang. de kan spenderes på 2 ting, at få større boons, eller at få dem af folk der er relativt stærkere/svagere end en selv.

således:
1 boon point = minor boon
2 boon points = major boon
4 boon points = life boon
.
0 boon points = skyldes af en kindred/cainite der er relativt svagere/lavere rangeret end en selv. (neonate)
1 boon point = skyldes af en kindred/cainite der er nogenlunde på niveau med end en selv. (ancilla/yngre elder)
2 boon points = skyldes af en kindred/cainite der er stærkere/højere rangeret end en selv. (elder /primogen)
4 boon points= skyldes af en kindred/cainite der er meget stærkere/højere rangeret end en selv. (methuselah/prins af en hovedstad)

betegnelserne i parantes skal naturligvis betragtes som vejledende, da nogle af jer vil være stærkere end det som betegnelserne er sat efter.

det samme system gælder så når man skal udregne hvem man skylder boons.


desuden skal der være en grund til at man har de boons man har, og derfor skal man naturligvis arbejde dem ind i sin baggrundshistorie.

Husk på at det kan være en fordel af have et boon selvom man ikke casher det. dette skyldes at man forventes at opføre sig underlegent/lavere rangeret end en kindred der skylder en et boon. mest i forhold til major og life boon.
(det forventes som i: kan koste en dyrt i status hvis man ikke gør det.)
The Glorius ST
The Glorius ST
---> Storyteller <---
---> Storyteller

Antal indlæg : 778
Join date : 27/11/09

Tilbage til toppen Go down

Boons og regler derom Empty Sv: Boons og regler derom

Indlæg  Mr. Tau 2013-06-19, 03:08

Tror du ikke det bliver lidt meget per spilgang? Jeg mener, vi skal trods alt, som du selv siger, finde ud af hvad hvert eneste boon repræsenterer, og hvis vi på den måde skal cleare en 2-3 boons med dig hver før hver spilgang, så kommer vi jo aldrig igang xD

Men måske kunne man lave et system, hvor man kan "købe" sig til boons via exp eller (især, fordi det tager tid) maturation points. Man kunne fks. sige, at man for 1 maturation point eller 2 exp kan købe [lokal status] gange rul med 1d10, hvor man får et givent minor boon på en DC 6, et major på 8 og et life på 10, eller alternativt et skridt op eller ned for et stærkere eller svagere individ (eventuelt kunne man også gå et skridt op for at vælge en specifik person?). En 1 tager ikke succeser fra, men repræsenterer i stedet, at man skylder et boon væk selv ( som så enten kan være at ST discretion eller afgøres med en terning igen).

Status bliver på den måde også meget mere brugbart og værdifuldt, og det er muligt at trække på den til meget mere håndgribelige affærerer.
Mr. Tau
Mr. Tau
Staff super member designer V.I.P. crew moderator music man!
Staff super member designer V.I.P. crew moderator music man!

Antal indlæg : 824
Join date : 08/01/10
Age : 35

Tilbage til toppen Go down

Boons og regler derom Empty Sv: Boons og regler derom

Indlæg  Torason 2013-06-19, 03:44

så syntes jeg man må lave sådan et rul for hver dot i status, for det givne maturation points, for vi kan ikke bare købe mere status.
Ligeledes kan elderstatus så representere et boon for en, der er væsentlig stærkere end en selv.
Torason
Torason

Antal indlæg : 263
Join date : 28/12/11
Geografisk sted : I sin egen lille verden

Tilbage til toppen Go down

Boons og regler derom Empty Sv: Boons og regler derom

Indlæg  The Glorius ST 2013-06-19, 04:21

det er bestemt ikke en dårlig ide, at lade boons være noget mere permanent man så køber. Jeg syntes dog stadig ikke vi helt skal udelukke ideen om boons som noget man ruller, endnu. i de fleste tilfælde burde det være en simpel proces at cleare et boon.

der er også et merit/flaw der hedder boon (som så eventuelt kunne være undtaget fra reglen on merits/flaws)

her er teksten gentrykt for jeres bekvemmelighed:
Boon (1-6pt. Merit)
Someone owes you a favor. The vampire in your debt
might be the lowliest neonate in the city or might be
the Prince herself; it all depends on how many points
the Merit costs. You only have that single favor owed
you (unless you take the Merit multiple times), so us-
ing it properly is of paramount importance. Depending
on status and other factors, the vampire who owes you
a favor may well resent his debt, and might go out of
his way to “settle” it early — even going so far as to
create situations from which he must “rescue” you and
thus clear the slate.


det er tilsyneladende kun trykt som merit men jeg kan ikke se noget i vejen for at man lader det eksistere som flaw. (evt som noget der kan købes senere hen i bytte for forskellige ting (så som støtte til køb af backgrounds (e.g ekstra xp), oplæring i discipliner etc etc.) (det vil primært være i tilfælde hvor man skal købe ting at det er relevant at have det klargjort i så hårde termer. ellers kan en mundtlig aftale være nok.


Bare lige for at klargøre hvad jeg siger om "spy network" så betyder det at det ikke findes som background, man kan godt (i princippet) have kontrol over en organisation af spioner, som kan gøre ting for en, men sådanne organisationer er sædvanligvis meget magtfulde og vidtrækkende og vil derfor kræve meget høje dots i en eller (helst) flere backgrounds. (tænk på ærkeeksemplerne CIA og MOSSAD, som eksempler på "spy networks". naturligvis vil de fleste spion netværk være mindre overvældende.)
The Glorius ST
The Glorius ST
---> Storyteller <---
---> Storyteller

Antal indlæg : 778
Join date : 27/11/09

Tilbage til toppen Go down

Boons og regler derom Empty Sv: Boons og regler derom

Indlæg  Mr. Tau 2013-06-19, 06:48

Jeg tror ikke helt i forstod hvad jeg forslog, for 1) Det skulle være 1d10 per dot i lokal status, og 2) det skulle netop være et terningrul.

Jeg kan lave et eksempel med min gode ven Timotheus. Han beslutter sig for, at prøve at skabe sig nogle boons i Konstantinopel, og han bruger derfor 1 maturation point og ruller med sin 3 i status i byen sine 3d10 og får 1, 5, 8. Efter en samtale med Tom bliver vi enige om følgende scenarie.

Timo bruger sine dyrespioner til at opsnuse et pack af Sabbat Nos, som gentagende gange har ydmyget Sheriffens styrker. For at afhjælpe ydmygelsen tipper Timo sheriffen af, så han kan omringe og slå ned på packet en gang for alle, og få rettet op på sit omdømme igen, og Timo får derfor et major boon hos ham. Desværre blev tingene noget mere indviklede, da Nosserne, da timo fandt dem, befandt sig i Søslangen, og den gode Setite indehaver havde lugtet lunten, og overfor Timo luftet tanken om, at fjerne den plet på hans ry det ville være, hvis sådan folk blev fundet derinde, ved at tippe dem og få dem til at flygte før Sheriffen når frem. Timo bliver derfor også tvunget til at give et major boon til gengæld for stille samarbejde fra ham.

Altså - Timo brugte et maturation point og fik skabt sig et major boon hos en vigtig lokal kindred, men blev på grund af sit botch også tvunget til at afgive et.

Alternativt kunne en 1'er også repræsentere, at man af den ene eller anden årsag gør noget, der er en transgression på ens road, eller at noget andet går galt, og man kan så slå hvad end slag er passende.

Elder status kunne enten rulles som et alternativ, hvor der kun er elders i puljen, og det derfor vil være nemmere at få boons hos gamle, vigtige personer efter samme fremgangsmåde, eller være et tillæg til det normale rul ( Lokal status + Elder status ) som en repræsentation af, at man bare har nemmere ved at skabe Cainite kontakter, hvis man er kendt som værende gammel og magtfuld.
Mr. Tau
Mr. Tau
Staff super member designer V.I.P. crew moderator music man!
Staff super member designer V.I.P. crew moderator music man!

Antal indlæg : 824
Join date : 08/01/10
Age : 35

Tilbage til toppen Go down

Boons og regler derom Empty Sv: Boons og regler derom

Indlæg  The Glorius ST 2013-06-19, 13:46

jeg er ret sikker på at jeg forstår hvad du mener. men jeg er stadig ikke overbevist om at det er den bedste ide.
The Glorius ST
The Glorius ST
---> Storyteller <---
---> Storyteller

Antal indlæg : 778
Join date : 27/11/09

Tilbage til toppen Go down

Boons og regler derom Empty Sv: Boons og regler derom

Indlæg  Mr. Tau 2013-06-19, 14:50

Det er så helt i orden. Så må jeg jo prøve at overbevise dig =)

Jeg tænker, at kriterierne for et solidt system, som samtidigt afspejler hvordan vi har fået beskrevet handlen og økonomien med boons i hvert fald må være:

1) - Man kan arbejde sig til boons uden for aktivt spil. ( Problematikken vi blev enige om til at begynde med.)

2) - Boons er en møntfod, som holder sig over tid. ( Idéen om cainites, som leger mafia, eller tager hinanden op på tudse gamle tjenester er umulig uden.)

3) - Der skal være forskel på personers potentiale for skabelse af boons. ( Nogle cainites har bare bedre forudsætninger for at gøre folk tjenester end andre - kontakter, tillid eller respekt.)

4) - Der er en grad af risiko involveret. ( Tingene går ikke altid som forventet - hverken on- eller off-screen. Systemet skal afspejle den usikkerhed.)

Det er på baggrund af disse kriterier, at jeg synes mit forslag er bedre. Hvis nogle har forslag til andre eller flere kriterier, som er relevante, så sig endelig til,for jeg kan ikke komme på flere på stående fod.

Vores nuværende system lever ikke op til no.1. (deraf problemet)
Dit forslag, Tom, udelukker no. 2 & 3.
Og hvis det bare var flade merits/flaws ville det ikke leve op til no. 3 & 4.
Mr. Tau
Mr. Tau
Staff super member designer V.I.P. crew moderator music man!
Staff super member designer V.I.P. crew moderator music man!

Antal indlæg : 824
Join date : 08/01/10
Age : 35

Tilbage til toppen Go down

Boons og regler derom Empty Boons og regler derom

Indlæg  The Glorius ST 2013-06-20, 07:36

Jeg har lavet en artikel om char creation på wikien, og den indeholder nogle nyligt forandrede regler, derfor de af jer der er ved at lave karakterer nu: Tjek den lige ud. det kommer til at vedrøre jer.

Desuden: Admin vil du ikke flytte hele denne her diskussion onm boons over i sin egen tråd når du får tid. den hører vidst egentlig ikke til i min info-tråd. (jeg mangler den tekniske know-how til at kunne gøre det selv. ja jeg ved godt det er min egen fejl at den er her nu...)
Jo det vil jeg gerne
The Glorius ST
The Glorius ST
---> Storyteller <---
---> Storyteller

Antal indlæg : 778
Join date : 27/11/09

Tilbage til toppen Go down

Boons og regler derom Empty Sv: Boons og regler derom

Indlæg  Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum