indien lol
Side 1 af 2
Side 1 af 2 • 1, 2
010110
indien lol
det her er en blog om mine indiens eventyr som alexander har vaeret saa venlig at informere mig om at jeg kan bruge.
The Glorius ST- ---> Storyteller <---
- Antal indlæg : 778
Join date : 27/11/09
indien lol :: Kommentarer
Sv: indien lol
saa er vi vel ankommet til indien, for just et par dage siden. vi har allerede besoegt en del forskellige af de store turistattraktioner, som elephanta island, the gateway of india og noget forskelligt andet.
mumbai er den mest planloese by jeg har set nogensinde(vi finder rundt ved at fare vild og saa tage tingene som de kommer lol), og den mest beskidte. over hele byen har myndighederne sat skilte opder fortaeller at man hverken maa spytte, smide skrald eller tisse offentligt. til at startemed troede vi at det var myntet paa tursiterne, men nej. der er et spytteri uden lige hernede og ligeledes er inderne fuldstaendigt ligeglade med hvor de smider deres skrald.
anyhow saa var det lidt af en sviner.
tilgengaeld er det ogsaa et vildt fedt sted. togene er helt vilde, vi koerer med tog indtil midtbyen naesten hver dag og der er ingen doere i togene man hopper bare af og paa togene gerne i farten da de ikke stopper meget laengere end et minut. maden er ogsaa helt fantastisk.vi har endnu ikke dristet os til at smage koedretter endnu, pga indernes noget lemfaeldige forhold til hygiejne.
P.S. grunden til at der staar indien lol og ikke bare indien er at der skal vaere midst 10 tegn i titlen
mumbai er den mest planloese by jeg har set nogensinde(vi finder rundt ved at fare vild og saa tage tingene som de kommer lol), og den mest beskidte. over hele byen har myndighederne sat skilte opder fortaeller at man hverken maa spytte, smide skrald eller tisse offentligt. til at startemed troede vi at det var myntet paa tursiterne, men nej. der er et spytteri uden lige hernede og ligeledes er inderne fuldstaendigt ligeglade med hvor de smider deres skrald.
anyhow saa var det lidt af en sviner.
tilgengaeld er det ogsaa et vildt fedt sted. togene er helt vilde, vi koerer med tog indtil midtbyen naesten hver dag og der er ingen doere i togene man hopper bare af og paa togene gerne i farten da de ikke stopper meget laengere end et minut. maden er ogsaa helt fantastisk.vi har endnu ikke dristet os til at smage koedretter endnu, pga indernes noget lemfaeldige forhold til hygiejne.
P.S. grunden til at der staar indien lol og ikke bare indien er at der skal vaere midst 10 tegn i titlen
vi tager til udaipur imorgen, saa det kan godt vaere at der gaar lidt tid inden vi kommer paa netcafe naeste gang. jeg haaber at byen er lidt mindre crowded end bumbai, samt at den er blot en lille smule mindre turistet. er efterhaanden traet af gadesaelgere og paatraengende folk der vil saelge os stoffer...
det bliver fedt at se nogle af de oerkenborge som delstaten eftersigende er fyldt af.
i has dice roller:
det bliver fedt at se nogle af de oerkenborge som delstaten eftersigende er fyldt af.
i has dice roller:
vi er nu i udaipur. klimaet her er en del anderledes en i mumbai. om dagen er der kun ca. saa varmt som en dansk sommer, og om natten er der faktisk paent friggin koldt. vi har vaeret oppe paa paladset, hvor der er et museum, om omraadet og dets historie. men mest af alt saa handlede museet om den lokale maharaja slaegt, som aabenbart er det laengst siddende regerende dynasti i verden, og som i oevrigt har tradition for at have nogle virkeligt store (og badass) skaeg. om aftenen var vi nede i en villa ved havnen og se opvisning i folkedans og ogsaa en enkelt dukkefoerer. idag har vi saa vaeret ude og se paa cenotaph's. (for dem der ligesom os taenker "hvad i alverden er saa det?" kan jeg sige at det er et mausoleum der ikke staar over personens jordiske rester). i det her tilfaelde er der ikke mindre end 250 cenotapher, alle bygger til en af den lokale kongefamilies medlemmers aere igennem de sidste 350 aar. tilsyneladende bygger de stadig en for hver konge, dronning, prins og prinsesse i den kongefamilie som nu kun har magt gennem penge.
vi tager til pushkar imorgen. det er en tempelby paa kanten af oerkenen, som er kendt for at indeholde et af de eneste templer til brahman i verden. ligeledes er det ogsaa stedet hvor gandhis aske blev stroet ud (i et af de hellige badekar i byen).
vi haaber paa at skulle paa kamel safari i oerkenen, det ville vaere awesome.
vi tager til pushkar imorgen. det er en tempelby paa kanten af oerkenen, som er kendt for at indeholde et af de eneste templer til brahman i verden. ligeledes er det ogsaa stedet hvor gandhis aske blev stroet ud (i et af de hellige badekar i byen).
vi haaber paa at skulle paa kamel safari i oerkenen, det ville vaere awesome.
vi har vaeret i Ajmer hvor vi saa en meget hellig moske, hvor en eller anden muslimsk helgen har gjort et eller andet vigtigt, det er lidt uklart hvad det egentlig er. maaske er han begravet der?
anyway saa er det den maerkeligste blanding af et kraemmermarked, boligkvarter og en kirke vi nogensinde har set. meget grineren, men ogsaa underligt. Ajmer er en maerkelig by. vi har ogsaa haft vores foerste hul i jorden til toilet paa et hotel. vi har faaet vores foerste koed i Indien i Ajmer. de laver vildt god mad i indien tilsyneldende ogsaa koed, som heller ikke altid giver diarre, dejligt.
idag har vi lejet en scooter og koert rajastan tyndt (naesten), ihvertfald har vi faet set en del af det omraade der ligger omkring pushkar. det har vaeret ret spaendende at faa set noget af det mindre turistede og noget af det der ligger paa landet. vi havde et lille run-in med en meget fuld gammel mand med en oekse et sted hvor vi holdt pause. vi sad og "snakkede" med en skoledreng der ikke talte engelsk, da den gamle mand kom slentrende hen imod os, ( jeg har hidtil ikke troet det muligt at man kan slentre saa meget uden at det er med vilje). den gamle mand valgte saa at jage drengen paa flugt med skaftet af sin oekse, men da han skulle til at slaa ud i luften faldt han i fuldskab midt paa vejen, der smuttede vi saa.
vi haar ogsaa vaeret nede ved den ghat hvor brahman i sin tid (ifoelge myten) badede og er blevet velsignet med en hellig snor om armen.
igaar var vi inde og hoere noget af en hindu praediken, som vi ikke forstod et klap af, andet end at det var et stort arrangement, da de havde slaaet et kaempe telt op. om natten holdt de saa vild fest med nice indisk musik. da vi stod op imorges kl 11 var de stadig igang. desvaerre var festen hindu only.
det bliver spaendende at komme til jaisalmer, hvor man forhaabentlig kan faa kabab, som jeg har haft usigeligt meget lyst til paa det sidste. det bliver spaendende at komme til oerkenen.
anyway saa er det den maerkeligste blanding af et kraemmermarked, boligkvarter og en kirke vi nogensinde har set. meget grineren, men ogsaa underligt. Ajmer er en maerkelig by. vi har ogsaa haft vores foerste hul i jorden til toilet paa et hotel. vi har faaet vores foerste koed i Indien i Ajmer. de laver vildt god mad i indien tilsyneldende ogsaa koed, som heller ikke altid giver diarre, dejligt.
idag har vi lejet en scooter og koert rajastan tyndt (naesten), ihvertfald har vi faet set en del af det omraade der ligger omkring pushkar. det har vaeret ret spaendende at faa set noget af det mindre turistede og noget af det der ligger paa landet. vi havde et lille run-in med en meget fuld gammel mand med en oekse et sted hvor vi holdt pause. vi sad og "snakkede" med en skoledreng der ikke talte engelsk, da den gamle mand kom slentrende hen imod os, ( jeg har hidtil ikke troet det muligt at man kan slentre saa meget uden at det er med vilje). den gamle mand valgte saa at jage drengen paa flugt med skaftet af sin oekse, men da han skulle til at slaa ud i luften faldt han i fuldskab midt paa vejen, der smuttede vi saa.
vi haar ogsaa vaeret nede ved den ghat hvor brahman i sin tid (ifoelge myten) badede og er blevet velsignet med en hellig snor om armen.
igaar var vi inde og hoere noget af en hindu praediken, som vi ikke forstod et klap af, andet end at det var et stort arrangement, da de havde slaaet et kaempe telt op. om natten holdt de saa vild fest med nice indisk musik. da vi stod op imorges kl 11 var de stadig igang. desvaerre var festen hindu only.
det bliver spaendende at komme til jaisalmer, hvor man forhaabentlig kan faa kabab, som jeg har haft usigeligt meget lyst til paa det sidste. det bliver spaendende at komme til oerkenen.
pushkar er virkelig et gammelt hippie sted. tilsyneladende er det et af de faa steder i indien hvor hash under navnet bhang, er lovligt, til religioese formaal. vi er derfor konstant blevet tilbudt at koebe stoffer i diverse variationer. mens vi ventede paa bussen igaar gik vi ind paa en restaurant og bestilte en pandekage og en light cola. restaurant manden var virkeligt skaev. det tog ham 50 min at hente en light cola og bage en pandekage. det er ogsaa en lidt maerkelig by fordi den doer kl 20 ca. tilsyneladende lever det meste af befolkningen samt diverse gamle hippier i en konstant taage.
vi var nede og se gau ghat inden vi forlod pushkar. til dem der ikke umiddelbart ved hvad det er saa kan jeg sige at det er den hellige swimming pool hvor gandhis aske blev stroet ud.
vi havde en rigtig lortebustur til jaisalmer. vi har begge faaet diarre under busturen. og saa havde vi ogsaa booket et "sleeper" saede i bussen. daarlig ide. for det foerste havde de dobbelt booket vores saede saa vi maatte have et andet. desuden er vejen saa bulet at det er ret besvaerligt at sove ordentligt fordi man jaevnligt bliver kastet hoejt op i luften og/eller ind i vaeggen. for at goere ondt vaerre saa faldt vinduet ogsaa ud af vores kabine i nat. meget ubehagelig oplevelse.
vi var nede og se gau ghat inden vi forlod pushkar. til dem der ikke umiddelbart ved hvad det er saa kan jeg sige at det er den hellige swimming pool hvor gandhis aske blev stroet ud.
vi havde en rigtig lortebustur til jaisalmer. vi har begge faaet diarre under busturen. og saa havde vi ogsaa booket et "sleeper" saede i bussen. daarlig ide. for det foerste havde de dobbelt booket vores saede saa vi maatte have et andet. desuden er vejen saa bulet at det er ret besvaerligt at sove ordentligt fordi man jaevnligt bliver kastet hoejt op i luften og/eller ind i vaeggen. for at goere ondt vaerre saa faldt vinduet ogsaa ud af vores kabine i nat. meget ubehagelig oplevelse.
bare en kort update da vi ikke har lavet noget synderligt idag, udover at fare vild... (lol). men der bliver ringe kontakt fra min side de naeste 3 dage/2 naetter da vi tager paa oerken safari imorgen tidlig og dermed forsvinder uden for teh interwebz (internettet) og mobiltelefoners lov og ret.
jeg har ogsaa faaet set fort museet og taget et naermere kig paa fortet idag, det er virkelig nice. selve fortet og den gamle befaestede by er virkelig velbevaret. bedre end nogen borg jeg hidtil har set. alle de gamle forsvarsvaerker staar stadig, selv de sten man smider i hovedet paa belejrere ligger stadig klar paa murkronerne. det lader ogsaa til at det meste af de gamle forsvars vaerker er bekostet af jains.
P.S: en sjov ting jeg ogsaa har laert: de munke der gaar med klaede for munden for ikke at sluge insekter, og som man altid hoerer er buddister derhjemme, er i virkeligheden jains, og det er tilsyneladende standard praksis for jain munke. (nitten)
jeg har ogsaa faaet set fort museet og taget et naermere kig paa fortet idag, det er virkelig nice. selve fortet og den gamle befaestede by er virkelig velbevaret. bedre end nogen borg jeg hidtil har set. alle de gamle forsvarsvaerker staar stadig, selv de sten man smider i hovedet paa belejrere ligger stadig klar paa murkronerne. det lader ogsaa til at det meste af de gamle forsvars vaerker er bekostet af jains.
P.S: en sjov ting jeg ogsaa har laert: de munke der gaar med klaede for munden for ikke at sluge insekter, og som man altid hoerer er buddister derhjemme, er i virkeligheden jains, og det er tilsyneladende standard praksis for jain munke. (nitten)
saa er vi kommet til jaipur, og nu kommer saa den laenge ventede update (maaske), fra jaisalmer, oerkensafari, jaisalmer igen, jodhpur, og jaipur lidt.
vi har vaeret paa oerkensafari i tre dage, hvilket var meget nice, men ogsaa lidt skuffende. dumme/dovne som vi var tog vi bare den safari som vores hotel udboed. det resulterede i at vores guider ikke var profesionelle guider men bare stenhuggere med kameler som hobby. desvaerre naaede vi aldrig ud i "rigtig" sandoerken, men kun i noeget toert stenet, let bevokset sten oerken, som ioevrigt udgoer det meste af rajastan. saa var vi heldige nok til at opleve regn i oerkenen, midt om natten. personligt vaagnede jeg op midt om natten og taenkte "nej det er bare loegn, hvad er chancen, det har ikke regnet uden for saesonen i 2 aar i rajastan, og saa sker det for foerste gang i den tid, mens jeg ligger i oerkenen, nederen!" men det var okay, vores "guider" blev ret vaade. en anden side effekt af at guiderne var stenhuggere og ikke guider, var at maden virkelig var kedelig. landskabet var tilgengaeld fantastisk, og kamelerne var alt for nice. jeg elsker kameler, deres eneste minus er at deres maver arbejder HOEJLYDT midt om natten. nu kan det godt lyde som om det har vaeret super nederen, men vi havde det egentlig ret sjovt.
dagen igaar var vi i jodhpur, som er endnu en gammel by. tilsyneladende stadig i trit med farve temaet, der hersker i rajastan. jodhpur er den (baby)blaa by, et virkelig flot syn, isaer fra toppen af middelalderborgen (endnu en) som ligger hoejt haevet over selve byen.
jeg maa tage mine ord i mig, middelarlder borgen i jodhpur er federe end den i jaisalmer, selvom der ikke var en befaestet by paa bjerget ogsaa, saa stod den gamle bymur alligevel. vi har faeet set en imponerende samling kanoner, fra forskellige lande, stater, og tidsperioder. bare at gaa i byen og se og opleve byen var ogsaa fantastisk. vi havde egentlig haabet paa at se drage festivalen (som i drage loeberen) i jodhpur da den loeb at staben den 14. januar, som ogsaa var dagen vi var i jodhpur, desvaerre viste det sig at den kun foregik i jaipur og i de mindre byer.
vi er efterhaanden begyndt at laere at koebslaa om alting.
dagen i dag har vi mest chillet vaek, og faaet sovet igennem da vi to naetter i traek har sovet i toget og maattet noejes med de 5 timer man faar mellem jaisalmer og jodhpur, jodhpur og jaipur henholdsvis.
det er virkelig spaendende at vaere i rajastan,. rajput (krigerkaste) arkitektur er virkeligt spaendende og flot. jeg laerer ogsaa en hel del om middelalderlig krigsfoerelse i indien.
det er helt fantastisk at se de gamle middelalder byer der har overlevet, ligesaa vel som hvordan inderne bruger dem. desvaerre faar de ofte bare lov at forfalde. det er ret imponerende hvor inderne kan faa deres koeretoejer hen i de gamle bydele.
Vi har faaet vores foerste varme bad siden vi forlod danmark. tilsyneladende er det almindeligt at rationere det varme vand til bestemte tidsintervaller i loebet af dagen, saa det betaler sig at spoerge om hvornaar.
overalt i byen er der spor efter dragefestivalen, der ligger/haenger nedskaarne drager alle vegne i traer, hoejspaenedingsledninger, og gader. selv idag, dagen efter flyver der drager rundt overalt
vi havde en dejlig oplevelse idag: en inder der antastede os, uden at ville saelge os noget, men i stedet spurgte os hvor alle europaere var nogle arrogante roevhuller og om det maaske bare skyldtes at europaere bare ikke regnede indere for noget. vi endte med at falde i snak med ham, og han fortalte os om solformoerkelsen, som er et sikkert tegn paa at solen mister magt. (lol) og derfor samledes indere hele landet over og bad for solens fremtidige velbefindende. det hele sluttede af med et bad, af hellige grunde. efter formoerkelsen tog vi op til solgudens tempel som der tilfaeldigvis ligger et af i jaipur. deroppe var der en kaempe folkmasse der hoppede i et bassin fyldt med (ulaekkert) moerkegroent helligt vand.
vi har vaeret paa oerkensafari i tre dage, hvilket var meget nice, men ogsaa lidt skuffende. dumme/dovne som vi var tog vi bare den safari som vores hotel udboed. det resulterede i at vores guider ikke var profesionelle guider men bare stenhuggere med kameler som hobby. desvaerre naaede vi aldrig ud i "rigtig" sandoerken, men kun i noeget toert stenet, let bevokset sten oerken, som ioevrigt udgoer det meste af rajastan. saa var vi heldige nok til at opleve regn i oerkenen, midt om natten. personligt vaagnede jeg op midt om natten og taenkte "nej det er bare loegn, hvad er chancen, det har ikke regnet uden for saesonen i 2 aar i rajastan, og saa sker det for foerste gang i den tid, mens jeg ligger i oerkenen, nederen!" men det var okay, vores "guider" blev ret vaade. en anden side effekt af at guiderne var stenhuggere og ikke guider, var at maden virkelig var kedelig. landskabet var tilgengaeld fantastisk, og kamelerne var alt for nice. jeg elsker kameler, deres eneste minus er at deres maver arbejder HOEJLYDT midt om natten. nu kan det godt lyde som om det har vaeret super nederen, men vi havde det egentlig ret sjovt.
dagen igaar var vi i jodhpur, som er endnu en gammel by. tilsyneladende stadig i trit med farve temaet, der hersker i rajastan. jodhpur er den (baby)blaa by, et virkelig flot syn, isaer fra toppen af middelalderborgen (endnu en) som ligger hoejt haevet over selve byen.
jeg maa tage mine ord i mig, middelarlder borgen i jodhpur er federe end den i jaisalmer, selvom der ikke var en befaestet by paa bjerget ogsaa, saa stod den gamle bymur alligevel. vi har faeet set en imponerende samling kanoner, fra forskellige lande, stater, og tidsperioder. bare at gaa i byen og se og opleve byen var ogsaa fantastisk. vi havde egentlig haabet paa at se drage festivalen (som i drage loeberen) i jodhpur da den loeb at staben den 14. januar, som ogsaa var dagen vi var i jodhpur, desvaerre viste det sig at den kun foregik i jaipur og i de mindre byer.
vi er efterhaanden begyndt at laere at koebslaa om alting.
dagen i dag har vi mest chillet vaek, og faaet sovet igennem da vi to naetter i traek har sovet i toget og maattet noejes med de 5 timer man faar mellem jaisalmer og jodhpur, jodhpur og jaipur henholdsvis.
det er virkelig spaendende at vaere i rajastan,. rajput (krigerkaste) arkitektur er virkeligt spaendende og flot. jeg laerer ogsaa en hel del om middelalderlig krigsfoerelse i indien.
det er helt fantastisk at se de gamle middelalder byer der har overlevet, ligesaa vel som hvordan inderne bruger dem. desvaerre faar de ofte bare lov at forfalde. det er ret imponerende hvor inderne kan faa deres koeretoejer hen i de gamle bydele.
Vi har faaet vores foerste varme bad siden vi forlod danmark. tilsyneladende er det almindeligt at rationere det varme vand til bestemte tidsintervaller i loebet af dagen, saa det betaler sig at spoerge om hvornaar.
overalt i byen er der spor efter dragefestivalen, der ligger/haenger nedskaarne drager alle vegne i traer, hoejspaenedingsledninger, og gader. selv idag, dagen efter flyver der drager rundt overalt
vi havde en dejlig oplevelse idag: en inder der antastede os, uden at ville saelge os noget, men i stedet spurgte os hvor alle europaere var nogle arrogante roevhuller og om det maaske bare skyldtes at europaere bare ikke regnede indere for noget. vi endte med at falde i snak med ham, og han fortalte os om solformoerkelsen, som er et sikkert tegn paa at solen mister magt. (lol) og derfor samledes indere hele landet over og bad for solens fremtidige velbefindende. det hele sluttede af med et bad, af hellige grunde. efter formoerkelsen tog vi op til solgudens tempel som der tilfaeldigvis ligger et af i jaipur. deroppe var der en kaempe folkmasse der hoppede i et bassin fyldt med (ulaekkert) moerkegroent helligt vand.
mughal arkitektur er nice. vi har diag vaeret oppe og se amber fort. et fantastisk sted til sightseeing. man koeber en billet og bliver saa bare sluppet loes i et 1700 tals sen middelalder fort. vi har brugt det meste af eftermiddagen paa bare at tosse rundt paa fortet. i formiddags var jeg inde og se city palace, mens ane for vild i jaipur( hun haader historiske museer ligesaa meget som jeg elsker dem). city palace havde den fedeste vaaben samling jeg hidtil har set. med virkelig mange forskellige vaaben og mange forskellige typer af samme vaaben. samt en spaendende rustningssamling.
bare for sjov saa poster jeg nogle nice reklamer vi har set i tidens loeb
sengetaepper: stoerrelse: passer saa laenge man ikke har mere end en kone
sengetaepper: magisk, overfloediggoer viagra, kan kurere impotens!!!111oneeee
snowhite renseri
flere undervejs
sengetaepper: stoerrelse: passer saa laenge man ikke har mere end en kone
sengetaepper: magisk, overfloediggoer viagra, kan kurere impotens!!!111oneeee
snowhite renseri
flere undervejs
saa nu bliver det spaendende.
vi har set(?) taj mahal idag, og det af bygningen vi kunne se er saa godt som man hoerer. vi stod op for at se solopgangen oer bygningen og alt muligt. desvaerre er der bare sindsygt taaget i agra lige nu. vi endte med at tosse rundt paa taj mahal grunden i 3 timer foer taagen lettede nok til at man kunne se bygningen laengere vaek end 20 meters afstand. srsly.
taagen har ogsaa betydet at tog trafikken stort set er brudt sammen. vi har faaet af vide at nogle af togene i delhi er op til 15 timer forsinket (!), saa det bliver spaendende at se hvad der sker for vores tog.
forhaabentlig koerer det i det mindste engang i aften.
det bliver spaendende at komme til varanasi (tidligere benares vidst nok). byen ligger ved ganges (AD!) og vandet der er efter sigende helt forfaerdeligt. varanasi er et meget helligt sted, saa helligt at man bliver fri for reinkarnations cyclussen hvis man doer der, efter sigende. det betyder at gamle indere soeer dertil i massevis, for at doe, og blive smidt i ganges forhaabentlig efter de er blevet kremeret, men nogen gange uden. oev!
ifoelge de oplysninger vi har, er der igennemsnit 1,5 mio affoerings bakterier pr 100ml vand. for at inderne vil erklaere at vand er sikkert at ade i maa der max vaere 500 pr 100 ml.
vi har faaet anbefalet et hotel der, der ligger i naerheden af en kremeringsplads. hotellets store charme, ifoelge de andre rejsende vi har moedt, er den altid naerverende lugt af lig der bliver braendt. (nam!).
jeg tror det bliver spaendende.
vi har set(?) taj mahal idag, og det af bygningen vi kunne se er saa godt som man hoerer. vi stod op for at se solopgangen oer bygningen og alt muligt. desvaerre er der bare sindsygt taaget i agra lige nu. vi endte med at tosse rundt paa taj mahal grunden i 3 timer foer taagen lettede nok til at man kunne se bygningen laengere vaek end 20 meters afstand. srsly.
taagen har ogsaa betydet at tog trafikken stort set er brudt sammen. vi har faaet af vide at nogle af togene i delhi er op til 15 timer forsinket (!), saa det bliver spaendende at se hvad der sker for vores tog.
forhaabentlig koerer det i det mindste engang i aften.
det bliver spaendende at komme til varanasi (tidligere benares vidst nok). byen ligger ved ganges (AD!) og vandet der er efter sigende helt forfaerdeligt. varanasi er et meget helligt sted, saa helligt at man bliver fri for reinkarnations cyclussen hvis man doer der, efter sigende. det betyder at gamle indere soeer dertil i massevis, for at doe, og blive smidt i ganges forhaabentlig efter de er blevet kremeret, men nogen gange uden. oev!
ifoelge de oplysninger vi har, er der igennemsnit 1,5 mio affoerings bakterier pr 100ml vand. for at inderne vil erklaere at vand er sikkert at ade i maa der max vaere 500 pr 100 ml.
vi har faaet anbefalet et hotel der, der ligger i naerheden af en kremeringsplads. hotellets store charme, ifoelge de andre rejsende vi har moedt, er den altid naerverende lugt af lig der bliver braendt. (nam!).
jeg tror det bliver spaendende.
yay endelig en ny titel. det var ane der fandt paa den, fordi varanasi minder en smule om venedig.
vi er ankommet til varanasi (udtales varansi eller benares, don't ask).
vi har fundet det hotel vi fik anbefalet og det er ganske rigtigt som vi fik af vide.
varanasi, er en meget maerkelig by. hele den indre by er en lang tynd stribe af hellige badepladser der ligger langs ganges. der er omtrent 80 badepladser i det hele, hvoraf de to bliver brugt til kremationer.
vi er ankommet under en festival for en eller anden gudinde, og som foelge deraf staar der statuer af hende overalt i byen, og ved alle statuerne spiller de musik, typisk en sjov blanding, bestaande af et tekno-pop beat og nogle mantraer der bliver laest ind over, saadan noget i retning af: shri shiva hare rama om og om igen med lidt variation.
vi har vaeret nede og se kremationerne idag. det er en meget spoejs oplevelse. det er utroligt saa hurtigt et lig bliver til en forkullet masse for det foerste. nede ved kremations ghatten er der et rent turistmarked for doede mennesker, fyldt med traesmuld der dufter naar det braender, og butikker der saelger trae til kilopris, til brug ved afbraendinger. overraskende nok lugter braendt menneskekoed utroligt meget af grillmad, hvilket er en lille smule forstyrrende. ligeledes er det ret overraskende at se hvordan de (kasteloese) mennesker der staar for afbraendingen behandler de forkullende lig uden ceremoni. personligt saa vi flere gange hvordan de daskede til kroppene med store bambus kaeppe for at faa dem til at braende hurtigere. bare for at saette kronen paa vaerket saa er den ret spoejse indiske musiksmag ogsaa naervaerende ved kremationspladsen. vi var heldige nok til kun at hoere teknomantraer, men nogle af de andre rejsende vi snakker med, maatte laegge oere til shakira mens de overvaerede kremationerne.
da vi var nede at se kremationerne, saa vi ogsaa noget der var sjovt og ikke kun begravelses agtigt.
de doede mennesker der skal braendes, bliver baaret ned til floden paa baarer svoebt i "fornemme" glitter klaeder og blomster guirlander. nede ved bredden bliver ligene dyppet i floden og bagefter ligger de i koe til at blive braendt. flodbredden er imidlertid ogsaa et populaert tilholdssted for hunde og koeer, der vil have varme fra baalene og blomsterguirlander at aede. vi saa saa en ko der begyndte at aede nogle guilander fra en baare i koe. det gaar naturligvis ikke at koen begynder at spise guirlander der endnu er i brug, men omvendt er den ogsaa hellig saa man kan ikke bare smadre den. det gav tydeligt anledning til nogen tvivl hos den inder der passede paa ligene, og han valgte saa at tage mellemvejen og velsigne koen istedet for at jage den vaek.
vi har ogsaa sejlet langs ganges og set de forskellige ghats fra flodsiden, det er ret flot isaer om morgenen i taagen hvor de fyrfadslys folk paa bredden saetter ud paa vandet, langsomt kommer drivende frem i taagen. derudover giver det anledning til en ren kakafoni af forskellige hellige tekno numre.
sidst men ikke mindst har vi set endnu et fort.
jeg har personligt set det meste makabre syn i mit liv idag. nemlig et spaedbarnslig, der havde ligget paa et baal, men kun laenge nok til at faa branket huden lidt, saa det havde stadig genkendeligt menneskelige traek, dette spaedbarnslig var bare efterladt, langs en af de stoerre gennemgange langs ghatsne.
selve stemningen i byen er generelt ogsaa meget maerkelig. i den indre by er der ingen "flere end 2-hjulede" koeretoejer, fordi det er forbudt og umuligt, desuden er der masser af soldater, pilgrimme, folk der venter paa at doe, og turister. lugten af baal der er baseret paa trae og ikke plastik er ogsaa med til at tilfoeje til den unikke stemning i byen.
en forfriskende ting ved varanasi er at folk her generelt bygger deres baal paa trae, istedet for hvad affald de kan finde paa gaden (mest plastik), sko, eller noget tredje der lugter faelt naar man braender det. (ja der er faktisk ret almindeligt at bruge et par sko som primaer braendselskilde her, jeg aner ikke hvorfor det lige er sko.
i ganges lever der stadig floddelfiner, hvilket er et rent mirakel, med al den forurening der er i floden. flere steder er den eftersigende helt iltfri, paa grund af for mange naeringssalte i vandet (ligesom nogle af de danske fjorde), og den kemiske forurening i floden er ogsaa decideret forfaerdelig.
vi moedte nogle andre rejsende i toget til varanasi, som vi har haengt ud med. 1 japaner, 2 polakker og 2 franskmaend.
den japanske fyr kodai er ret flink og har nogle meget sjove perspektiver paa tingene. desuden er han imponerende god til sprog, og har paa bare 6 dage samlet en ganske paen maengde hindi op.
de to polakker er et par, hvoraf kun pigen taler mere end nogle faa ord paa engelsk. hun er forfatter og skriver en guidebog om budgaya, og lidt om den buddistiske omegn til en serie om pilgrimssteder. saa har hun ioevrigt taget sin kaereste med for at holde lidt ferie indimellem ogsaa.
de to franskmaend er saadan nogle spirituelle nyflipper typer. de er meget flinke, men vi har klogelidt holdt os fra at diskutere indien og lomme filosofi med dem.
vi er ankommet til varanasi (udtales varansi eller benares, don't ask).
vi har fundet det hotel vi fik anbefalet og det er ganske rigtigt som vi fik af vide.
varanasi, er en meget maerkelig by. hele den indre by er en lang tynd stribe af hellige badepladser der ligger langs ganges. der er omtrent 80 badepladser i det hele, hvoraf de to bliver brugt til kremationer.
vi er ankommet under en festival for en eller anden gudinde, og som foelge deraf staar der statuer af hende overalt i byen, og ved alle statuerne spiller de musik, typisk en sjov blanding, bestaande af et tekno-pop beat og nogle mantraer der bliver laest ind over, saadan noget i retning af: shri shiva hare rama om og om igen med lidt variation.
vi har vaeret nede og se kremationerne idag. det er en meget spoejs oplevelse. det er utroligt saa hurtigt et lig bliver til en forkullet masse for det foerste. nede ved kremations ghatten er der et rent turistmarked for doede mennesker, fyldt med traesmuld der dufter naar det braender, og butikker der saelger trae til kilopris, til brug ved afbraendinger. overraskende nok lugter braendt menneskekoed utroligt meget af grillmad, hvilket er en lille smule forstyrrende. ligeledes er det ret overraskende at se hvordan de (kasteloese) mennesker der staar for afbraendingen behandler de forkullende lig uden ceremoni. personligt saa vi flere gange hvordan de daskede til kroppene med store bambus kaeppe for at faa dem til at braende hurtigere. bare for at saette kronen paa vaerket saa er den ret spoejse indiske musiksmag ogsaa naervaerende ved kremationspladsen. vi var heldige nok til kun at hoere teknomantraer, men nogle af de andre rejsende vi snakker med, maatte laegge oere til shakira mens de overvaerede kremationerne.
da vi var nede at se kremationerne, saa vi ogsaa noget der var sjovt og ikke kun begravelses agtigt.
de doede mennesker der skal braendes, bliver baaret ned til floden paa baarer svoebt i "fornemme" glitter klaeder og blomster guirlander. nede ved bredden bliver ligene dyppet i floden og bagefter ligger de i koe til at blive braendt. flodbredden er imidlertid ogsaa et populaert tilholdssted for hunde og koeer, der vil have varme fra baalene og blomsterguirlander at aede. vi saa saa en ko der begyndte at aede nogle guilander fra en baare i koe. det gaar naturligvis ikke at koen begynder at spise guirlander der endnu er i brug, men omvendt er den ogsaa hellig saa man kan ikke bare smadre den. det gav tydeligt anledning til nogen tvivl hos den inder der passede paa ligene, og han valgte saa at tage mellemvejen og velsigne koen istedet for at jage den vaek.
vi har ogsaa sejlet langs ganges og set de forskellige ghats fra flodsiden, det er ret flot isaer om morgenen i taagen hvor de fyrfadslys folk paa bredden saetter ud paa vandet, langsomt kommer drivende frem i taagen. derudover giver det anledning til en ren kakafoni af forskellige hellige tekno numre.
sidst men ikke mindst har vi set endnu et fort.
jeg har personligt set det meste makabre syn i mit liv idag. nemlig et spaedbarnslig, der havde ligget paa et baal, men kun laenge nok til at faa branket huden lidt, saa det havde stadig genkendeligt menneskelige traek, dette spaedbarnslig var bare efterladt, langs en af de stoerre gennemgange langs ghatsne.
selve stemningen i byen er generelt ogsaa meget maerkelig. i den indre by er der ingen "flere end 2-hjulede" koeretoejer, fordi det er forbudt og umuligt, desuden er der masser af soldater, pilgrimme, folk der venter paa at doe, og turister. lugten af baal der er baseret paa trae og ikke plastik er ogsaa med til at tilfoeje til den unikke stemning i byen.
en forfriskende ting ved varanasi er at folk her generelt bygger deres baal paa trae, istedet for hvad affald de kan finde paa gaden (mest plastik), sko, eller noget tredje der lugter faelt naar man braender det. (ja der er faktisk ret almindeligt at bruge et par sko som primaer braendselskilde her, jeg aner ikke hvorfor det lige er sko.
i ganges lever der stadig floddelfiner, hvilket er et rent mirakel, med al den forurening der er i floden. flere steder er den eftersigende helt iltfri, paa grund af for mange naeringssalte i vandet (ligesom nogle af de danske fjorde), og den kemiske forurening i floden er ogsaa decideret forfaerdelig.
vi moedte nogle andre rejsende i toget til varanasi, som vi har haengt ud med. 1 japaner, 2 polakker og 2 franskmaend.
den japanske fyr kodai er ret flink og har nogle meget sjove perspektiver paa tingene. desuden er han imponerende god til sprog, og har paa bare 6 dage samlet en ganske paen maengde hindi op.
de to polakker er et par, hvoraf kun pigen taler mere end nogle faa ord paa engelsk. hun er forfatter og skriver en guidebog om budgaya, og lidt om den buddistiske omegn til en serie om pilgrimssteder. saa har hun ioevrigt taget sin kaereste med for at holde lidt ferie indimellem ogsaa.
de to franskmaend er saadan nogle spirituelle nyflipper typer. de er meget flinke, men vi har klogelidt holdt os fra at diskutere indien og lomme filosofi med dem.
igaar var vi ude og se en landsby ved navn sarnath. sarnath er et meget interessant sted fordi det er et af de 4 helligste pilgrimssteder for buddister, uanset sideretning.
sarnath er det sted hvor buddha holdt sin foerste praediken, kendt som benares talen. (benares er det indiske navn for varanasi).
paa grund af at stedet er saa helligt, har der vaeret buddistiske samfund, helt tilbage til 2-3 aarhundrede efter kristus maaske tidligere. og alle bygningerne er bygget af teglsten. i omraadet er der et vaeld af helligdomme, hundreder af stupaer i forskellige stoerrelser, en asoka soejle, og et museum med den haeftige entre af 50 oere, for at se paa nogle af de skulpturer der er fundet i omraadet, og lidt andet stentoej, saa som en paraply af sten, ca 4 meter i diameter. det er ogsaa der man har fundet og opbevarer den soejle krone der er blevet taget ind i indiens national emblem. soejlekronen bestaar af 4 loever der kigger hver sin vej. mange af de ting der er fundet i omraadet er utroligt velbevarede, givet af det meste af det er fra omkring 5aarh.
naturligvis er det ogsaa et vaeld af mere moderne templer i omraadet. vi saa et af 2 tibetanske templer, med en helligdom, som bestod af et trae der ret direkte nedstammer fra det boddhitrae buddha sad under da han naaede til oplysning, et "barn" eller "barnebarn" vistnok.
vi fik ogsaa kastet et blik ind i det japanske zen-lol-whatever tempel hvor de havde gang i en ceremoni af en art.
i eftermiddag tager vi videre til bodhgaya som er endnu et af de hellige buddistiske steder, nemlig stedet hvor buddha naaede til oplysning eller nibbana(vestligt:nirvana). derefter gaar den desvaerre kun til delhi og ambassader.
sarnath er det sted hvor buddha holdt sin foerste praediken, kendt som benares talen. (benares er det indiske navn for varanasi).
paa grund af at stedet er saa helligt, har der vaeret buddistiske samfund, helt tilbage til 2-3 aarhundrede efter kristus maaske tidligere. og alle bygningerne er bygget af teglsten. i omraadet er der et vaeld af helligdomme, hundreder af stupaer i forskellige stoerrelser, en asoka soejle, og et museum med den haeftige entre af 50 oere, for at se paa nogle af de skulpturer der er fundet i omraadet, og lidt andet stentoej, saa som en paraply af sten, ca 4 meter i diameter. det er ogsaa der man har fundet og opbevarer den soejle krone der er blevet taget ind i indiens national emblem. soejlekronen bestaar af 4 loever der kigger hver sin vej. mange af de ting der er fundet i omraadet er utroligt velbevarede, givet af det meste af det er fra omkring 5aarh.
naturligvis er det ogsaa et vaeld af mere moderne templer i omraadet. vi saa et af 2 tibetanske templer, med en helligdom, som bestod af et trae der ret direkte nedstammer fra det boddhitrae buddha sad under da han naaede til oplysning, et "barn" eller "barnebarn" vistnok.
vi fik ogsaa kastet et blik ind i det japanske zen-lol-whatever tempel hvor de havde gang i en ceremoni af en art.
i eftermiddag tager vi videre til bodhgaya som er endnu et af de hellige buddistiske steder, nemlig stedet hvor buddha naaede til oplysning eller nibbana(vestligt:nirvana). derefter gaar den desvaerre kun til delhi og ambassader.
saa er vi i delhi, en rigtig update foelger imorgen da vi skal i biografen lige om snart. vi er stadig i live(overraskende nok ovenpaa vores togtur hertil)
og saa en kaempe update ihvertfald i tid.
vi har vaeret i bodhgaya, som er det sted hvor buddha opnaaede buddha stadiet. stedet er propfyldt med pilgrimme da vi ankom i hoejsaesonen. for det foerste havde vi en dum togtur derned fordi vores tog blev forsinket(som altid) paa en saadan maade at vi ankom i gaya kl halv tre om natten, og derefter maatte tage en tuktuk(autorickshaw) til bodhgaya hvor det naturligvis er umuligt at finde indlogering for 6 mennesker kl 4 om naten, ihvertfald til en fornuftig pris.
selve stedet var tilgengaeld fedt nok, vi ankom lige nogle faa dage efter at dalai lama havde forladt stedet (heldigvis). byen har buddistiske templer og klostre fra enhver gren, og stort set et hvert buddistisk omraade i verden, saa det var virkeligt spaendende at gaa rundt og se paa forskellene i de forskellige retninger, isaer arkitektonisk og i kunststilarten var der en meget stor forskel.
efter bodhgaya, var vi noedt til at tage en omvej for at komme til delhi, pga helt enorme maengder af munke der var paa vej tilbage til dharamsala til dalai lama. vi var derfor noedsaget til at tage til patna, hovedstaden i delstaten bihar. hvor vi havde et tog kl 18, troede vi. toget endte med at vaere forsinket til kl 02:30, og ankom i delhi kl 5 26,5 time efter. paa en togtur der normalt burde tage 11 timer... det var meget oev.
i delhi har vi snakket lidt med ambassaderne og efterhaanden faaet lagt en plan, som vi regner med at holde os til. derudover fik vi ogsaa tid til lidt sightseeing. blandt andet zoo, nizamuddin, national museet og vores kvarter.
zoo havde en ret spaendende dyresamling. hoejdepunkterne var hvide tigre samt asiatisk pansret naesehorn.
nizamuddins grav og helligdom var et meget spaendende sted. nizamuddin selv er en muslimsk sufi helgen. en sufi er en slags islamisk mystiker, der dyrker islam blandet med mellemoestlig preislamisk aande/andre sjove ting tro. manden var ogsaa en af de foerste muslimer til af praedike religioes tolerance, ifoelge vores kilder ihvertfald. hans helligdom, er en bizar blanding af en masse smaa moskeer (muslim templer i indersprog), boliger og en bazaar.
national museet var en blandet fornoejelse. deres stenaldersamling var jaevnt kedelig, men tilgengaeld er middelaldersamlingen ret fed.
idag er vi ankommet til raphael, boernehjemmet, og det er indtil videre ret hyggeligt. det virker ikke som om de tager saa tungt paa deres ellers ret strenge regler.
vi har vaeret i bodhgaya, som er det sted hvor buddha opnaaede buddha stadiet. stedet er propfyldt med pilgrimme da vi ankom i hoejsaesonen. for det foerste havde vi en dum togtur derned fordi vores tog blev forsinket(som altid) paa en saadan maade at vi ankom i gaya kl halv tre om natten, og derefter maatte tage en tuktuk(autorickshaw) til bodhgaya hvor det naturligvis er umuligt at finde indlogering for 6 mennesker kl 4 om naten, ihvertfald til en fornuftig pris.
selve stedet var tilgengaeld fedt nok, vi ankom lige nogle faa dage efter at dalai lama havde forladt stedet (heldigvis). byen har buddistiske templer og klostre fra enhver gren, og stort set et hvert buddistisk omraade i verden, saa det var virkeligt spaendende at gaa rundt og se paa forskellene i de forskellige retninger, isaer arkitektonisk og i kunststilarten var der en meget stor forskel.
efter bodhgaya, var vi noedt til at tage en omvej for at komme til delhi, pga helt enorme maengder af munke der var paa vej tilbage til dharamsala til dalai lama. vi var derfor noedsaget til at tage til patna, hovedstaden i delstaten bihar. hvor vi havde et tog kl 18, troede vi. toget endte med at vaere forsinket til kl 02:30, og ankom i delhi kl 5 26,5 time efter. paa en togtur der normalt burde tage 11 timer... det var meget oev.
i delhi har vi snakket lidt med ambassaderne og efterhaanden faaet lagt en plan, som vi regner med at holde os til. derudover fik vi ogsaa tid til lidt sightseeing. blandt andet zoo, nizamuddin, national museet og vores kvarter.
zoo havde en ret spaendende dyresamling. hoejdepunkterne var hvide tigre samt asiatisk pansret naesehorn.
nizamuddins grav og helligdom var et meget spaendende sted. nizamuddin selv er en muslimsk sufi helgen. en sufi er en slags islamisk mystiker, der dyrker islam blandet med mellemoestlig preislamisk aande/andre sjove ting tro. manden var ogsaa en af de foerste muslimer til af praedike religioes tolerance, ifoelge vores kilder ihvertfald. hans helligdom, er en bizar blanding af en masse smaa moskeer (muslim templer i indersprog), boliger og en bazaar.
national museet var en blandet fornoejelse. deres stenaldersamling var jaevnt kedelig, men tilgengaeld er middelaldersamlingen ret fed.
idag er vi ankommet til raphael, boernehjemmet, og det er indtil videre ret hyggeligt. det virker ikke som om de tager saa tungt paa deres ellers ret strenge regler.
begrebet mentalt retarderet er tilsyneladende et ret vidt begreb i indien.
af boern paa skolen har vi en broget blanding af autister, spastikere, boern med downs(mongoler), indavlede, boern med cerebral palsy(hjerneskade?), boern der bare er dumme og nogle vi ikke er helt sikre paa hvad fejler.
ifoelge direktoeren paa boernehjemmet er folk der er ordblinde ogsaa defineret som retarderede i indien.
en kort update pga et lorte tastatur.
af boern paa skolen har vi en broget blanding af autister, spastikere, boern med downs(mongoler), indavlede, boern med cerebral palsy(hjerneskade?), boern der bare er dumme og nogle vi ikke er helt sikre paa hvad fejler.
ifoelge direktoeren paa boernehjemmet er folk der er ordblinde ogsaa defineret som retarderede i indien.
en kort update pga et lorte tastatur.
saa kommer der igen en ny update. det gaar naturligt lidt langsommere nu hvor vi er paa boernehjemmet, da vi ikke oplever saa meget som vi gjorde foer.
i weekenden var vi ude og se dehra dun. vi fik gaaet en del da folkene i den her by tilsyneladende ikke har hoert om at samle ting midt i byen, tilgengaeld er der en gaagade, hvilket er den foerste vi ser i indien. (nej hverken mumbai eller delhi har en.)
vi startede med at se et gravmonument over en af guru nanaks(sikhismens grundlaegger) soenner(tror jeg nok, inderne er dog noget upaalidelige). det var meget skaegt og en lille smule underligt, fordi monumentet ligner en moske (det er bygger af en muslimsk kejser ved navn aurangzeb), tilgengaeld var det ogsaa ret skaegt fordi alt, selv den mindste detalje som det sted hvor den begravedes hund og kat blev kremeret, var noteret ned paa meget alvorlige skilte. vi fik ogsaa kastet et blik ind i skovakademiet i dehra dun, som ligger i en 500 hektar park, med boliger i, og selve akademiet er en bygning fra det britiske raj (britisk indien), som er kaempe stor og meget imperiel, med tonsvis af soejler og andet graesk arkitektur.
sidst fik vi besoegt Tapkeshwar temple, som er et huletempel dedikeret til shiva. selve templet ligger paa begge sider af en flodslugt, der er ca 10 m dyb og har lodrette klippevaegge paa begge sider. det mest fantastiske var faktisk at se paa klippevaeggene hvordan de tydeligt er maerket var maerket af langtidsvandstroemninger.
paa boernehjemmet har vi det sjovt, og faar leget en del med tards.
jeg spiller en del bold med dem, og det passer meget godt niveaumaessigt. idag har jeg spillet badminton med en dreng der er spastisk lammet i mindst den ene halvdel af kroppen, det er noget af en oplevelse. det mest fantastiske er faktisk at ungen holder modet oppe.
musiktimerne er ogsaa meget skaegge. eleverner skal laere at danse bangra(traditionel punjabi dans goes hiphop, taenk "tunak tunak tun") det er en ren fornoejelse at se.
fordi der er relativt mange boern der ikke kan tale ordentligt paa boernehjemmet er det ret godt at kunne noget tegnsprog, saa jeg har laert mig en smule. mit hindi har ogsaa flyttet sig en del paa det sidste.
boernene fatter ogsaa allesammen lidt tegnsprog eller rettere to ord: mad og kage kan de sige alle sammen.
jeg er blevet inviteret til dansefest af en anden spastisk lammet dreng paa ca 12 aar. drengen kan ikke tale og ikke skrive rigtigt. han kunne dog give mig en seddel med ca 1/3 A4 sides kruseduller og goere dansebevaegelser da jeg kiggede spoergende paa ham. laeren var naturligvis flad af grin over det.
i weekenden var vi ude og se dehra dun. vi fik gaaet en del da folkene i den her by tilsyneladende ikke har hoert om at samle ting midt i byen, tilgengaeld er der en gaagade, hvilket er den foerste vi ser i indien. (nej hverken mumbai eller delhi har en.)
vi startede med at se et gravmonument over en af guru nanaks(sikhismens grundlaegger) soenner(tror jeg nok, inderne er dog noget upaalidelige). det var meget skaegt og en lille smule underligt, fordi monumentet ligner en moske (det er bygger af en muslimsk kejser ved navn aurangzeb), tilgengaeld var det ogsaa ret skaegt fordi alt, selv den mindste detalje som det sted hvor den begravedes hund og kat blev kremeret, var noteret ned paa meget alvorlige skilte. vi fik ogsaa kastet et blik ind i skovakademiet i dehra dun, som ligger i en 500 hektar park, med boliger i, og selve akademiet er en bygning fra det britiske raj (britisk indien), som er kaempe stor og meget imperiel, med tonsvis af soejler og andet graesk arkitektur.
sidst fik vi besoegt Tapkeshwar temple, som er et huletempel dedikeret til shiva. selve templet ligger paa begge sider af en flodslugt, der er ca 10 m dyb og har lodrette klippevaegge paa begge sider. det mest fantastiske var faktisk at se paa klippevaeggene hvordan de tydeligt er maerket var maerket af langtidsvandstroemninger.
paa boernehjemmet har vi det sjovt, og faar leget en del med tards.
jeg spiller en del bold med dem, og det passer meget godt niveaumaessigt. idag har jeg spillet badminton med en dreng der er spastisk lammet i mindst den ene halvdel af kroppen, det er noget af en oplevelse. det mest fantastiske er faktisk at ungen holder modet oppe.
musiktimerne er ogsaa meget skaegge. eleverner skal laere at danse bangra(traditionel punjabi dans goes hiphop, taenk "tunak tunak tun") det er en ren fornoejelse at se.
fordi der er relativt mange boern der ikke kan tale ordentligt paa boernehjemmet er det ret godt at kunne noget tegnsprog, saa jeg har laert mig en smule. mit hindi har ogsaa flyttet sig en del paa det sidste.
boernene fatter ogsaa allesammen lidt tegnsprog eller rettere to ord: mad og kage kan de sige alle sammen.
jeg er blevet inviteret til dansefest af en anden spastisk lammet dreng paa ca 12 aar. drengen kan ikke tale og ikke skrive rigtigt. han kunne dog give mig en seddel med ca 1/3 A4 sides kruseduller og goere dansebevaegelser da jeg kiggede spoergende paa ham. laeren var naturligvis flad af grin over det.
jeg glemte helt idag.
idag og igaar eftermiddag har det regnet (og tordnet) helt vildt. da vi godt er klar over at monsunen er ret vild havde vi ikke regnet med at det betoed nogen forskel i planen med undtagelse maaske af en flytning af morgenboen og morgenyoga til inden for, men i stedet har hele idags undervisning vaeret aflyst til fordel for shrek 2 og 3 samt dansescener fra gamle bollywood film (1960-1985 ca.) langt de fleste af de boern der kommer med skolebussen kom ikke i skole og der var saadan lidt snefri stemning over den. det var et ret vildt regnvejr det maa man sige og en fantastisk torden, men bygningerne er vandtaette og derfor burde det ikke have vaeret et stort problem.
det overraskede os lidt at de goer saa meget ud af saadan et lille regnvejr.
idag og igaar eftermiddag har det regnet (og tordnet) helt vildt. da vi godt er klar over at monsunen er ret vild havde vi ikke regnet med at det betoed nogen forskel i planen med undtagelse maaske af en flytning af morgenboen og morgenyoga til inden for, men i stedet har hele idags undervisning vaeret aflyst til fordel for shrek 2 og 3 samt dansescener fra gamle bollywood film (1960-1985 ca.) langt de fleste af de boern der kommer med skolebussen kom ikke i skole og der var saadan lidt snefri stemning over den. det var et ret vildt regnvejr det maa man sige og en fantastisk torden, men bygningerne er vandtaette og derfor burde det ikke have vaeret et stort problem.
det overraskede os lidt at de goer saa meget ud af saadan et lille regnvejr.
saa har vi ogsaa vaeret i haridwar og set maha kumbh (verdens stoerste religioese festival), og i tilgift en ekstra stor og hellig en af slagsen. selve byen er ret nice, med smaa gader uden flere-end-to hjulede koereteojer. det var ret spaenende at se arti, et ritual hvor de morgen og aften tilbeder ganges floden, og alle de pilgrimme samler sig om har-ki-pairi ghat(eller noget i den retning), anyhow saa betyder det guds fodspor.
over 1,5 millioner mennesker samles for at bede og praktisere deres aartusindgamle religion. der var en virkeligt fed stemning der. ganges er ogsaa overraskende ren (og vild) der. i oe delen af har-ki-pairi har de kaeder siddende med ca 1 meters mellemrum ud i vandet saa de badende kan holde fast i dem, dykke sig i ganges og traekke sig ind igen uden at risikere at drukne eller blive smadret mod en sten.
politiet arbejde virkeligt effektivt paa at begraense crowding, saadan at ingen blev trampet ihjel. jeg stod selv inde i hoveddelen af ghatten og saa den blive lukket af. paa under 20 sekunder dukkede ca 20 politibetjente med kaeppe og gevaerer og 4 vejspaerringer paa hjul frem og spaerrede af lige for naesen af mig.
over 1,5 millioner mennesker samles for at bede og praktisere deres aartusindgamle religion. der var en virkeligt fed stemning der. ganges er ogsaa overraskende ren (og vild) der. i oe delen af har-ki-pairi har de kaeder siddende med ca 1 meters mellemrum ud i vandet saa de badende kan holde fast i dem, dykke sig i ganges og traekke sig ind igen uden at risikere at drukne eller blive smadret mod en sten.
politiet arbejde virkeligt effektivt paa at begraense crowding, saadan at ingen blev trampet ihjel. jeg stod selv inde i hoveddelen af ghatten og saa den blive lukket af. paa under 20 sekunder dukkede ca 20 politibetjente med kaeppe og gevaerer og 4 vejspaerringer paa hjul frem og spaerrede af lige for naesen af mig.
saa har vi vaeret i rishikesh.
det er endnu en af de rigtigt gamle hippie byer. det lader til at alle udlaendinge i byen med undtagelse af os og asiaterne, bor i ashrams,(saadan nogle religioes hindu kollektiver). der er naermest flere udlaendinge end indere i den centrale del af byen, hvor alle ashramsne ligger. det var ret skaegt at se isaer de spirituelle af vesterlaendingene, som alle sammen maend som kvinder gik rundt i de samme orange dragter som nogle af sadhuerne gaar med. det er vist ellers en maend only stilling men det fatter hippier ikke.
vi fik ogsaa set den ashram hvor beatles efter sigende skrev det meste af en plade ved navn "white album" eller noget i den retning. stedet (maharishi ashram vist nok) blev forladt for over 10 aar siden og er bare gaaet fuldstaendigt i skov. det var en helt fantastisk oplevelse at se saadan et kaempe kompleks der var helt forladt, det lignede noget fra en daarlig indiana jones agtig eller postapokalyptisk film.
vi har ogsaa haft en sjov episode den foerste aften i rishikesh, hvor jeg er koed traengende og vi har fundet ud af at byen paa grund af sin hellighed er veg-only. vi sidder paa en restaurent og venter paa vores mad, og stener lidt i lonely planet, da vi slaar op paa rishikesh og omegn og saa staar der "er du traet af vegetar mad, saa findes der en restaurent paa en af vikram ruterne i retning af haridwar som serverer koed og med kolde oel til." vi kom desvaerre ikke derud med det var meget sjovt.
igaar aftes var vi ude og spise aftensmad med klasselaereren for den klasse jeg er tilknyttet. det var ret spaendende at moede en hendes familie og se deres hjem. det er konstrueret i fire identiske lejligheder, en til hver soen, og et stort rum i midten til datteren naar hun kommer paa besoeg, og saa bor selve father in law naturligvis ogsaa i huset. hele banden i hver sin lejlighed men samme hus.
den naeste volontoer er kommet igaar ogsaa og vi har faaet sagt hej dav, og jeg har faaet laert basis princippet i hindi alfabetet.
det er endnu en af de rigtigt gamle hippie byer. det lader til at alle udlaendinge i byen med undtagelse af os og asiaterne, bor i ashrams,(saadan nogle religioes hindu kollektiver). der er naermest flere udlaendinge end indere i den centrale del af byen, hvor alle ashramsne ligger. det var ret skaegt at se isaer de spirituelle af vesterlaendingene, som alle sammen maend som kvinder gik rundt i de samme orange dragter som nogle af sadhuerne gaar med. det er vist ellers en maend only stilling men det fatter hippier ikke.
vi fik ogsaa set den ashram hvor beatles efter sigende skrev det meste af en plade ved navn "white album" eller noget i den retning. stedet (maharishi ashram vist nok) blev forladt for over 10 aar siden og er bare gaaet fuldstaendigt i skov. det var en helt fantastisk oplevelse at se saadan et kaempe kompleks der var helt forladt, det lignede noget fra en daarlig indiana jones agtig eller postapokalyptisk film.
vi har ogsaa haft en sjov episode den foerste aften i rishikesh, hvor jeg er koed traengende og vi har fundet ud af at byen paa grund af sin hellighed er veg-only. vi sidder paa en restaurent og venter paa vores mad, og stener lidt i lonely planet, da vi slaar op paa rishikesh og omegn og saa staar der "er du traet af vegetar mad, saa findes der en restaurent paa en af vikram ruterne i retning af haridwar som serverer koed og med kolde oel til." vi kom desvaerre ikke derud med det var meget sjovt.
igaar aftes var vi ude og spise aftensmad med klasselaereren for den klasse jeg er tilknyttet. det var ret spaendende at moede en hendes familie og se deres hjem. det er konstrueret i fire identiske lejligheder, en til hver soen, og et stort rum i midten til datteren naar hun kommer paa besoeg, og saa bor selve father in law naturligvis ogsaa i huset. hele banden i hver sin lejlighed men samme hus.
den naeste volontoer er kommet igaar ogsaa og vi har faaet sagt hej dav, og jeg har faaet laert basis princippet i hindi alfabetet.
holi og de andre volontoerer
i loerdags var vi ude og se den tibetanske koloni i dehra dun. de har en 35 meter hoej forgyldt statue af dalai lama og (paastaar de) verdens hoejeste stupa (60 meter). det var meget spaendende at se den tibetanske koloni. og desuden rart fordi de serverer oksekoed (en sjaeldenhed i indien). jeg fik ogsaa taget nogle fotos af nogle af deres skilte med skoere regler. bedst af dem et skilte der forbyder en at indtage peanuts paa tempelgrunden.
vi har fejret holi paa boernehjemmet og det var ordentligt skaegt. foerst om soendagen, havde inderne deres "sankt hans", med store baal og afbraending af holika dukker. lidt ligesom sankt hans hekse.
i mandags var det saa selve festen holi. det fejrede vi paa raphael, sammen med alle de helbredte spedalske, de almindelige boern, de gamle tards, brigadesoldat sinha, og al det herboende staff.
vi fik kastet ordentligt meget farvet pulver, og tvaeret en masse vandbaseret maling ud.
vi endte op med at ligne robotter, pga soelvmaling i fjaeset. og saa en pink plet i panden anbragt af en laerer vi valgte at besoege.
om aftenen i mandags (holi dag) faldt vores vandhane af, mens jeg var ved at slukke for den. tilsyneladende var den bare limet paa vaeggen (lol). det resulterede i at vi havde en kaempe fontaene midt i vaeggen i vores koekken. heldigvis tog vasken det meste af vandet.
desvaerre var alle der potentielt kunne have repareret den gaaet kold og/eller igang med at sove en kaempe braendert ud.
faktisk havde vores kok toemmermaend naeste dag da han serverede morgenmad for os.
idag har vi vaeret nede ved et grav monument over en sikh guru (ram rai) og tilsyneladende er idag hans 24x aars foedselsdag. derfor var der kaempe fest, og vi blev interviewet af en indisk nyhedskanal om festen (meget random, eftersom vi ikke aner noget om den). vi fik bare lige et hurtigt brief af intervieweren om hvad i alverden der skete og saa gik det loes.
imorgen tager vi til musoorie.
alle volontoererne er ogsaa kommet nu, hvilket er rart fordi vi i det mindste har noget selskab.
vi er ogsaa saa smaat begyndt at forberede os paa "founders day" (5. april), hvor hver klasse skal optraede med en dans fra en eller anden indisk delstat. det er vist meget godt, da de har et vist (ikke uanseeligt) indlaerings besvaer. saerligt anes klasse (de helt smaa).
jeg skal deltage i den folkdans der hoerer til UK (vores stat), og det ser meget skaegt ud indtil videre.
i loerdags var vi ude og se den tibetanske koloni i dehra dun. de har en 35 meter hoej forgyldt statue af dalai lama og (paastaar de) verdens hoejeste stupa (60 meter). det var meget spaendende at se den tibetanske koloni. og desuden rart fordi de serverer oksekoed (en sjaeldenhed i indien). jeg fik ogsaa taget nogle fotos af nogle af deres skilte med skoere regler. bedst af dem et skilte der forbyder en at indtage peanuts paa tempelgrunden.
vi har fejret holi paa boernehjemmet og det var ordentligt skaegt. foerst om soendagen, havde inderne deres "sankt hans", med store baal og afbraending af holika dukker. lidt ligesom sankt hans hekse.
i mandags var det saa selve festen holi. det fejrede vi paa raphael, sammen med alle de helbredte spedalske, de almindelige boern, de gamle tards, brigadesoldat sinha, og al det herboende staff.
vi fik kastet ordentligt meget farvet pulver, og tvaeret en masse vandbaseret maling ud.
vi endte op med at ligne robotter, pga soelvmaling i fjaeset. og saa en pink plet i panden anbragt af en laerer vi valgte at besoege.
om aftenen i mandags (holi dag) faldt vores vandhane af, mens jeg var ved at slukke for den. tilsyneladende var den bare limet paa vaeggen (lol). det resulterede i at vi havde en kaempe fontaene midt i vaeggen i vores koekken. heldigvis tog vasken det meste af vandet.
desvaerre var alle der potentielt kunne have repareret den gaaet kold og/eller igang med at sove en kaempe braendert ud.
faktisk havde vores kok toemmermaend naeste dag da han serverede morgenmad for os.
idag har vi vaeret nede ved et grav monument over en sikh guru (ram rai) og tilsyneladende er idag hans 24x aars foedselsdag. derfor var der kaempe fest, og vi blev interviewet af en indisk nyhedskanal om festen (meget random, eftersom vi ikke aner noget om den). vi fik bare lige et hurtigt brief af intervieweren om hvad i alverden der skete og saa gik det loes.
imorgen tager vi til musoorie.
alle volontoererne er ogsaa kommet nu, hvilket er rart fordi vi i det mindste har noget selskab.
vi er ogsaa saa smaat begyndt at forberede os paa "founders day" (5. april), hvor hver klasse skal optraede med en dans fra en eller anden indisk delstat. det er vist meget godt, da de har et vist (ikke uanseeligt) indlaerings besvaer. saerligt anes klasse (de helt smaa).
jeg skal deltage i den folkdans der hoerer til UK (vores stat), og det ser meget skaegt ud indtil videre.
sidste weekend var vi i musoorie, som en gammel engelsk "hill station" og det meste af statens bryllupsrejse destination.
man kan godt forstaa at englaenderne tog op i "bakkerne" engang midt paa foraaret. allerede nu er der 30 grader fra kl 8 morgen til 5-6 aften, og det er i dehra dun, delhi er vaerre.
musoorie derimod er meget koeligere og fordi vi tog derop i marts inden saesonen starter og alle priser 3 dobler. det er en meget lille by, men ogsaa meget hyggelig. ane og jeg blev der lidt laengere om soendagen og tog ud for at se en ruin og en bakke top, og det lykkes os ved et tilfaelde at komme til at staa ca. 3 meter fra en oern, der lettede. det var et ret flot syn.
det skal lige naevnes at bakkerne i det her tildaelde er himmalayas begyndelse og ligger ca. 2000 meter over havet saa vidt jeg husker. alt i det omraade og laengere ind i himmalaya hedder "hilly areas" heromkring.
vi moedte ogsaa en dansker paa vej op til musoorie i bussen og det var meget hyggeligt.
jeg er tilgengaeld ved at vaere lidt traet af at oeve til "founders day" som er et stort show paa boernehjemmet. mest er jeg traet fordi min rolle i stykket egentlig bare er at sidde i skarp sol og kukkelure. og dels ogsaa fordi laererne skaendes om stykkets helt praecise forloed, hvilket goer at alting hele tiden aendrer sig og det hele er meget forvirrende.
det er tilgengaeld meget skaegt at vise dem min bedstefars traelegesager, deriblandt det famoese drillekryds.
man kan godt forstaa at englaenderne tog op i "bakkerne" engang midt paa foraaret. allerede nu er der 30 grader fra kl 8 morgen til 5-6 aften, og det er i dehra dun, delhi er vaerre.
musoorie derimod er meget koeligere og fordi vi tog derop i marts inden saesonen starter og alle priser 3 dobler. det er en meget lille by, men ogsaa meget hyggelig. ane og jeg blev der lidt laengere om soendagen og tog ud for at se en ruin og en bakke top, og det lykkes os ved et tilfaelde at komme til at staa ca. 3 meter fra en oern, der lettede. det var et ret flot syn.
det skal lige naevnes at bakkerne i det her tildaelde er himmalayas begyndelse og ligger ca. 2000 meter over havet saa vidt jeg husker. alt i det omraade og laengere ind i himmalaya hedder "hilly areas" heromkring.
vi moedte ogsaa en dansker paa vej op til musoorie i bussen og det var meget hyggeligt.
jeg er tilgengaeld ved at vaere lidt traet af at oeve til "founders day" som er et stort show paa boernehjemmet. mest er jeg traet fordi min rolle i stykket egentlig bare er at sidde i skarp sol og kukkelure. og dels ogsaa fordi laererne skaendes om stykkets helt praecise forloed, hvilket goer at alting hele tiden aendrer sig og det hele er meget forvirrende.
det er tilgengaeld meget skaegt at vise dem min bedstefars traelegesager, deriblandt det famoese drillekryds.
man kan virkelig maerke at den varme saeson er begyndt hernede. vi har dagligt temperaturer godt oppe i naerheden af 30 grader, potentielt ogsaa derover.
det er meget skaegt at opleve hvordan temperaturen har forandret sig helt vildt paa en ca. en uge.
den varme saesons komme er i indien ogsaa den tidspunkt hvor traerne skifter deres blade ud. de har aldrig vaeret helt noegne som danske traer, men de skifter alligevel bladende. det er ret surrealistisk at have visne blade overalt baade i luften og paa jorden samtidig med at vaeret er som de varmeste sommerdage derhjemme.
den varme tid betyder ogsaa slange tid, og tilsyneladende er skoven lige ved siden af propfyldt med cobra'er. nok til at alle volontoererne er blevet paabudt at have lommelygter paa sig efter moerkets frembrud, saadan at vi kan se slangerne foer vi traeder paa dem.
den anden dag var jeg heldig nok til at se et eksemplar, som de almindelige(ikke retarderede) boern havde fanget og draebt mens den var paa vej op i trae midt paa omraadet.
tilsyneladende er det almindeligt at braende baesternes lig af. jeg er ikke helt sikker paa om det bunder i overtro eller et behov for at sikre sig at den er aegte doed.
det er meget skaegt at opleve hvordan temperaturen har forandret sig helt vildt paa en ca. en uge.
den varme saesons komme er i indien ogsaa den tidspunkt hvor traerne skifter deres blade ud. de har aldrig vaeret helt noegne som danske traer, men de skifter alligevel bladende. det er ret surrealistisk at have visne blade overalt baade i luften og paa jorden samtidig med at vaeret er som de varmeste sommerdage derhjemme.
den varme tid betyder ogsaa slange tid, og tilsyneladende er skoven lige ved siden af propfyldt med cobra'er. nok til at alle volontoererne er blevet paabudt at have lommelygter paa sig efter moerkets frembrud, saadan at vi kan se slangerne foer vi traeder paa dem.
den anden dag var jeg heldig nok til at se et eksemplar, som de almindelige(ikke retarderede) boern havde fanget og draebt mens den var paa vej op i trae midt paa omraadet.
tilsyneladende er det almindeligt at braende baesternes lig af. jeg er ikke helt sikker paa om det bunder i overtro eller et behov for at sikre sig at den er aegte doed.
denne weekend har jeg vaeret i amritsar. det er en by i punjab. punjab er et dejligt sted, der er sikh'er overalt, saa det er et rent cirkus af store og vilde skaeg, og saa er det ogsaa indiens madhovedstad. god mad er altid nem at komme til.
selve amritsar ligger taet paa den indisk pakistanske graense, og vi tog derfor ud og se retraete funktionen, som er et ritual hvor indiske og pakistanske soldater i gallauniformer (inkl seje hatte), raaber, streikmarcher, og generelt blaerer sig, traekker flagene ned, og smutter. forud for ritualet, gaar der en masse andre mindre militaer agtige ting, som landende goer for at vise sig for hinanden. de startede det hele med at hive tilfaeldige piger ned 2 og 2 for at lade dem loebe om kap, med det indiske flag (tricolor), hen til graense porten, og tilbage, efterfulgt af delhi-lahore bussen, der skal igennem, og sidst en "vejfest" midt i det hele med bollywood musik, og alle dem der er kommet for at se ritualet smuttende ned paa vejen. eller det vil sige kun pigerne, fordi soldaterne ikke tillod maend at danse paa vejen.
det gyldne tempel i amritsar er ogsaa et spaendende syn, selve templet virkelig flot, saerligt indien i, med pietra dura (marmor belagt med halvaedelsten i moenstre), og vaegmalerier. sikkerhedsvagterne (naturligvis alle sikher) var meget friske paa at forklare alle mulige ting om templet.
sidst fik jeg set jailanwallah bagh, som er et mindes park over en masse indere der blev myrdet uden advarsel af engelske soldater i 1919, fordi de holdt et protest moede over en lov der tvang indere til at kravle paa maven igennem en bestemt gade.
mindesparken er ok, og der er ingen entre, men det var meget varmt. de har opsat en stor sten dimmer, midt i det hele og sat skilte op ved alle de oprindelige bygninger, og sat rammer om nogen af de skudhuller der er i nogle af vaeggene. mere interessant var den samling af avis udklip og personbiografier, over dem der var involverede og de omstaendigheder der var omkring episoden.
imorgen har vi saa den berygtede "founders day", stedets jubileumsfest, og det bliver godt at have det overstaaet saa vi kan komme tilbage til almindelig undervisning igen. men jeg glaeder mig lidt til at se hvordan en formel fejringsfest forloeber i indien, og om ungerne kan klare at opfoere sig "passende". jeg kan ikke lade vaere med at haabe paa at der er en en flere af de retarderede boern den goer noget sjovt. inderne er simpelthen saa ops paa at de skal opfoere sig passende og normalt, paa trods af at boernene altsaa er mentalt handicappede.
selve amritsar ligger taet paa den indisk pakistanske graense, og vi tog derfor ud og se retraete funktionen, som er et ritual hvor indiske og pakistanske soldater i gallauniformer (inkl seje hatte), raaber, streikmarcher, og generelt blaerer sig, traekker flagene ned, og smutter. forud for ritualet, gaar der en masse andre mindre militaer agtige ting, som landende goer for at vise sig for hinanden. de startede det hele med at hive tilfaeldige piger ned 2 og 2 for at lade dem loebe om kap, med det indiske flag (tricolor), hen til graense porten, og tilbage, efterfulgt af delhi-lahore bussen, der skal igennem, og sidst en "vejfest" midt i det hele med bollywood musik, og alle dem der er kommet for at se ritualet smuttende ned paa vejen. eller det vil sige kun pigerne, fordi soldaterne ikke tillod maend at danse paa vejen.
det gyldne tempel i amritsar er ogsaa et spaendende syn, selve templet virkelig flot, saerligt indien i, med pietra dura (marmor belagt med halvaedelsten i moenstre), og vaegmalerier. sikkerhedsvagterne (naturligvis alle sikher) var meget friske paa at forklare alle mulige ting om templet.
sidst fik jeg set jailanwallah bagh, som er et mindes park over en masse indere der blev myrdet uden advarsel af engelske soldater i 1919, fordi de holdt et protest moede over en lov der tvang indere til at kravle paa maven igennem en bestemt gade.
mindesparken er ok, og der er ingen entre, men det var meget varmt. de har opsat en stor sten dimmer, midt i det hele og sat skilte op ved alle de oprindelige bygninger, og sat rammer om nogen af de skudhuller der er i nogle af vaeggene. mere interessant var den samling af avis udklip og personbiografier, over dem der var involverede og de omstaendigheder der var omkring episoden.
imorgen har vi saa den berygtede "founders day", stedets jubileumsfest, og det bliver godt at have det overstaaet saa vi kan komme tilbage til almindelig undervisning igen. men jeg glaeder mig lidt til at se hvordan en formel fejringsfest forloeber i indien, og om ungerne kan klare at opfoere sig "passende". jeg kan ikke lade vaere med at haabe paa at der er en en flere af de retarderede boern den goer noget sjovt. inderne er simpelthen saa ops paa at de skal opfoere sig passende og normalt, paa trods af at boernene altsaa er mentalt handicappede.
Side 1 af 2 • 1, 2
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum