lanser fra hesteryg og andet vaabengoegl
+4
Rasmus
Admin
Johan
The Glorius ST
8 deltagere
The DM's Minions :: Archive :: Homebrew :: House rules
Side 1 af 2
Side 1 af 2 • 1, 2
lanser fra hesteryg og andet vaabengoegl
vores houserules traenger altsaa til at blive peppet lidt op.
jeg har et foreslag til endnu en houserule
nemlig at man gier slip paa en lanse efter at have brugt den i et charge fra hesteryg. i mit foreslag doer lansen ikke af at blive brugt den bliver bare siddende i ens offer.
derimod vil jeg ogsaa foreslaa at pile ikke som udgangspunkt knaekker ligemeget hvad hvis de rammer deres offer, og at de ikke har 50% chance for at doe hvis de rammer ved siden af.
jeg har et foreslag til endnu en houserule
nemlig at man gier slip paa en lanse efter at have brugt den i et charge fra hesteryg. i mit foreslag doer lansen ikke af at blive brugt den bliver bare siddende i ens offer.
derimod vil jeg ogsaa foreslaa at pile ikke som udgangspunkt knaekker ligemeget hvad hvis de rammer deres offer, og at de ikke har 50% chance for at doe hvis de rammer ved siden af.
The Glorius ST- ---> Storyteller <---
- Antal indlæg : 778
Join date : 27/11/09
Sv: lanser fra hesteryg og andet vaabengoegl
Hmm... Hvis man skal give slip på sin +5 Lance of Death hver gang man charger, så er det nok ikke særlig attraktivt at kæmpe på den måde.
Det er ikke ligefrem fordi lanser bliver brugt en masse i forvejen.
Det er ikke ligefrem fordi lanser bliver brugt en masse i forvejen.
Johan- Antal indlæg : 101
Join date : 26/08/09
Sv: lanser fra hesteryg og andet vaabengoegl
Hvis vi tænker på traditionelle "duel" middelalder lanser giver det ikke så meget mening at de skulle blive siddende i ens offer. Det giver mere mening at de går i stykker on impact, selvom det mest sandsynlige er at man bare taber den. Lanser var generelt et one-per-use weapon og de var derfor ikke så ofte ekstremt godt lavet og kunne derfor godt splintre mod en rustning.
Sv: lanser fra hesteryg og andet vaabengoegl
Lanser til krig var ikke de samme som de brugte til turneringer. Turneringslanser var f.eks. stumpe og ikke spidse som dem der blev brugt til krig. Det var heller ikke altid at en turneringslanse brød (gik i stykker) når den ramte.
Hvis man skulle til at have regler for at lanser kunne gå i stykker når de blev brugt skulle der ret mange udregninger til for at det ville blive bare lidt ordentligt. Der skulle tages højde for hvad/hvem man angreb, om man gik igennem rustningen, hvor hurtigt man bevæger sig osv. Det ville derudover være totalt uhørt hvis en magisk lanse også kunne gå i stykker på samme måde... Selv hvis den kun havde 0.1% risiko for at det skete. Og da man ret hurtigt får +1 våben ville reglen næsten være ligegyldig. Systemet er simpelthen ikke lavet til at melee weapons går i stykker. Derved ikke sagt at det kunne indkorpereres, men jeg synes ikke det er en god ide.
TL:DR
Så nej, umiddelbart synes jeg i hvert fald ikke at det er en god ide at vi begynder at spille med at våben går/kan gå i stykker når man angriber med dem.
Hvis man skulle til at have regler for at lanser kunne gå i stykker når de blev brugt skulle der ret mange udregninger til for at det ville blive bare lidt ordentligt. Der skulle tages højde for hvad/hvem man angreb, om man gik igennem rustningen, hvor hurtigt man bevæger sig osv. Det ville derudover være totalt uhørt hvis en magisk lanse også kunne gå i stykker på samme måde... Selv hvis den kun havde 0.1% risiko for at det skete. Og da man ret hurtigt får +1 våben ville reglen næsten være ligegyldig. Systemet er simpelthen ikke lavet til at melee weapons går i stykker. Derved ikke sagt at det kunne indkorpereres, men jeg synes ikke det er en god ide.
TL:DR
Så nej, umiddelbart synes jeg i hvert fald ikke at det er en god ide at vi begynder at spille med at våben går/kan gå i stykker når man angriber med dem.
Rasmus- Antal indlæg : 72
Join date : 21/11/09
Sv: lanser fra hesteryg og andet vaabengoegl
Kunne man ikke bare lave et eller andet sunder roll, og give våbnet damage? Så ville det heller ikke være så slemt hvis ens lanse er enchanted...
Mr. Tau- Staff super member designer V.I.P. crew moderator music man!
- Antal indlæg : 824
Join date : 08/01/10
Age : 35
Sv: lanser fra hesteryg og andet vaabengoegl
Selv magiske våben har vist ikke så meget i liv. Desuden er alt det her jo et nerf af lanser. Har lanser brug for et nerf?
Johan- Antal indlæg : 101
Join date : 26/08/09
Sv: lanser fra hesteryg og andet vaabengoegl
Nej, de har ikke brug for et nerf. Det er rigtig at de kan bruges i powerplay, men ikke i en grad der er gamebreaking (og den måde de kan bruges til powerplay ville ikke blive ændret af det her...) og hvad kan ikke det?
Rasmus- Antal indlæg : 72
Join date : 21/11/09
Sv: lanser fra hesteryg og andet vaabengoegl
faktisk var min tanke at skaftet splintrer eller bliver siddende i modstanderen men at spidsen overlever da en metal spids(hvis man har saadan en) ikke er vanvittigt nem at splintre, og at man smider et nyt skaft paa efter hver kamp, saadan at lansen er et one-shot massive damage, hvad den er hvis man bruge den rigtigt. eller at man eventuelt har en vaebner med en stak lanser inden for raekkevidde.
The Glorius ST- ---> Storyteller <---
- Antal indlæg : 778
Join date : 27/11/09
Sv: lanser fra hesteryg og andet vaabengoegl
Kan godt se pointen, men mener at det ville komplicere spillet på et uvæsentligt plan. Ja lanser kan være med i et spilbrydende build og samtidigt er der et godt belæg for at de burde "smides" efter første eller andet angreb. Men er det nok til at komplicere spillet med yderligere terningerul med modifiers som skal til et beregnes? Min mening er at nej, det er det ikke.
Randomnegativity- ---> Storyteller <---
- Antal indlæg : 763
Join date : 27/08/09
Age : 34
Geografisk sted : Roskilde
Sv: lanser fra hesteryg og andet vaabengoegl
(Hehe... Der er andre end mig vågne kl fire om natten! ^^)
Det vigtigste spørgsmål til husregler er nok "Vil det gøre spillet sjovere?". D&D er fuldstændig ubalanceret i forvejen, hvis det skal balanceres skal man nok tage fat i mere grundlæggende ting end lanser.
Det vigtigste spørgsmål til husregler er nok "Vil det gøre spillet sjovere?". D&D er fuldstændig ubalanceret i forvejen, hvis det skal balanceres skal man nok tage fat i mere grundlæggende ting end lanser.
Johan- Antal indlæg : 101
Join date : 26/08/09
Sv: lanser fra hesteryg og andet vaabengoegl
Jeg er helt enig Johan. Det handler mere om at gøre spillet sjovere, end at komplicere det med endnu flere regler.
Randomnegativity- ---> Storyteller <---
- Antal indlæg : 763
Join date : 27/08/09
Age : 34
Geografisk sted : Roskilde
Sv: lanser fra hesteryg og andet vaabengoegl
det er et godt argument det med at undgaa at komplicere det endnu mere. saa er den vidst faldet.
naeste spoergsmaal
forholder de sig paa samme maade i grim'n'gritty?
P.S: jeg er umiddelbart ikke selv sikker paa hverken for eller imod.
men en lanse giver grumsomt meget i skade i grim'n'gritty standarder hvis man charger med den fra hesteryg
P.P.s:mit foreslag til en eventuel aendringsregel involverer ingen checks men bare en flad du smider din lanse efter at have brugt den i et charge. om den er hel eller ej er op til dm. andet end lansehovedet der overlever medmindre det bliver sunderet.
naeste spoergsmaal
forholder de sig paa samme maade i grim'n'gritty?
P.S: jeg er umiddelbart ikke selv sikker paa hverken for eller imod.
men en lanse giver grumsomt meget i skade i grim'n'gritty standarder hvis man charger med den fra hesteryg
P.P.s:mit foreslag til en eventuel aendringsregel involverer ingen checks men bare en flad du smider din lanse efter at have brugt den i et charge. om den er hel eller ej er op til dm. andet end lansehovedet der overlever medmindre det bliver sunderet.
The Glorius ST- ---> Storyteller <---
- Antal indlæg : 778
Join date : 27/11/09
Sv: lanser fra hesteryg og andet vaabengoegl
Jeg synes at det passer til Grim-n-Gritty systemet at man smider sin lanse efter et charge og det ville ikke blive kompliceret af unødvendige regler hvis man siger at de automatisk "smider" dem efter det første charge (forudsat de rammer noget). Jeg synes det passer godt til den "vibe" der findes i GnG.
Men jeg synes derimod ikke at det passer til almindelig D&D. Der er man Helte og Helte taber ikke deres lanser^^
Just my two-cents on the subject.
Men jeg synes derimod ikke at det passer til almindelig D&D. Der er man Helte og Helte taber ikke deres lanser^^
Just my two-cents on the subject.
Randomnegativity- ---> Storyteller <---
- Antal indlæg : 763
Join date : 27/08/09
Age : 34
Geografisk sted : Roskilde
Sv: lanser fra hesteryg og andet vaabengoegl
godt argument bastian
i concur
i concur
The Glorius ST- ---> Storyteller <---
- Antal indlæg : 778
Join date : 27/11/09
Sv: lanser fra hesteryg og andet vaabengoegl
Altså ideen var jo fin nok, for at indføre mere realisme, men som Bastian sige herotypes taber ikke deres lancer^^
Sv: lanser fra hesteryg og andet vaabengoegl
Ikke med mindre det er med vilje, og hero typer kan vel sagtens se problemet med ikke at opføre sig realistiske i forhold til den parallel-dimension hvor nørder sidder og slår terninger om deres liv. =D
Mr. Tau- Staff super member designer V.I.P. crew moderator music man!
- Antal indlæg : 824
Join date : 08/01/10
Age : 35
Sv: lanser fra hesteryg og andet vaabengoegl
Nørder ville tabe deres lanser, helt sikkert. Helte gør ikke. Lancelot hed jo ikke Lancelost vel?
Udover det er jeg sikker på at Freud har en masse at sige om tabte lanser.
Udover det er jeg sikker på at Freud har en masse at sige om tabte lanser.
Johan- Antal indlæg : 101
Join date : 26/08/09
Sv: lanser fra hesteryg og andet vaabengoegl
For lige at starte det her emne op igen.. så er det at charge fra en hesteryg selvfølgelig godt, men det kræver bare en masse ting før det bliver virkeligt godt.. Jeg har i et andet scenarie en paladin som er focuseret på at charge med lanse.. men gennemsnitligt giver jeg ikke mere i skade end vores fighter der bruger bue.. på et charge giver jeg 1d8+5 gange 3 (altså 3d8 + 15 dmg) mens han har 3 angreb med 1d8 + 6 (pga. weapon specialisation og buens styrke)
og her skal det huskes at jeg SKAL charge før det giver x3, og selvom jeg har ride-by-attack, er det sku ikke i alle situationer hvor du kan gøre det her, om ikke andet kan man måske kun charge en gang..
Så er der selvfølgelig den ting når jeg smiter, eller når jeg smiter og laver et crit på en gang (det har ført til at jeg på 1 angreb i lvl 8 gav 102 i skade ^^) men det sker så sjællendt at det ikke er nævneværdigt synes jeg..
og her skal det huskes at jeg SKAL charge før det giver x3, og selvom jeg har ride-by-attack, er det sku ikke i alle situationer hvor du kan gøre det her, om ikke andet kan man måske kun charge en gang..
Så er der selvfølgelig den ting når jeg smiter, eller når jeg smiter og laver et crit på en gang (det har ført til at jeg på 1 angreb i lvl 8 gav 102 i skade ^^) men det sker så sjællendt at det ikke er nævneværdigt synes jeg..
sheeepii- Antal indlæg : 132
Join date : 17/01/10
Sv: lanser fra hesteryg og andet vaabengoegl
Jeg tror at pointen er at du mangler noget som er essentielt i det virkeligt hårdtslående Charge-build, nemlig power attack.
Men hvis du er lvl. 8, så lad os antage at du har en +2 lanse (lad os gå udenom special effects denne gang). Derudover har du en styrke på 18 (str. 16, +2 gauntlets of ogre strength).
Dvs, du giver standard skade på 1d8+6 (gennemsnitsskade på 10.5), +14 to hit
Det bliver på et charge til 3d8+18 (gennemsnitsskade 31.5), +16 to hit
Med halv PA (power attack for 4) bliver det til 3d8+30 (gennemsnitsskade 43.5), +12 to hit
Med full PA bliver det til 3d8+42 (gennemsnitsskade 55.5), +8 to hit.
Hvis du var en fighter med improved weapon focus og weapons specialization, så ville det være 3d8+48 (61.5), + 10 to hit.
Det er altsammen i core, men hvis vi drager nogle splatbooks indover, så kan vi sagtens gøre det værre.
Off the top of my head kan jeg nævne fx stormtrooper (tactical feat fra Complete Warrior) hvor der ville ende med at se sådan ud som full fighter - 3d8+48 (61.5), +18 to hit, -8 til AC.
Der er også en prestige class (mener den hedder Cavalier) der kører på spirited charge og giver større plusser.
Men lad mig lave en fuldt optimiseret lvl. 8 character med det jeg lige kan huske.
Half-Orc Fighter lvl. 8 med 24 str. (20 natural, +2 increases, Belt of giant strength +2), spirited charge (+ qualifying feats), stormtrooper, weapon focus, weapon specialization, monkey grib, power attack, crab charge (spell) (mener jeg den hedder, fra Spell Compendium) kastet på ham (evt. fra item eller wand, hæver det til x4). Holder mig fra Cavalier, da jeg ikke kan huske den ordentligt.
Det giver i alt 4d10+68 (gennemsnitsskade 90), +18 to hit, -8 to AC.
Man kan sagtens hæve det ovenover fx igennem Rage, Greater Rage, Bulls strength, polymorph, forskellige andre spells, prestige classes osv.
Et meget godt tip derudover er at anskaffe sig en måde at kaste fly på sit mount, så man kan charge henover forhindringer, ramme flyvende opponents og evt. bevæge sig hurtigere.
Men hvis du er lvl. 8, så lad os antage at du har en +2 lanse (lad os gå udenom special effects denne gang). Derudover har du en styrke på 18 (str. 16, +2 gauntlets of ogre strength).
Dvs, du giver standard skade på 1d8+6 (gennemsnitsskade på 10.5), +14 to hit
Det bliver på et charge til 3d8+18 (gennemsnitsskade 31.5), +16 to hit
Med halv PA (power attack for 4) bliver det til 3d8+30 (gennemsnitsskade 43.5), +12 to hit
Med full PA bliver det til 3d8+42 (gennemsnitsskade 55.5), +8 to hit.
Hvis du var en fighter med improved weapon focus og weapons specialization, så ville det være 3d8+48 (61.5), + 10 to hit.
Det er altsammen i core, men hvis vi drager nogle splatbooks indover, så kan vi sagtens gøre det værre.
Off the top of my head kan jeg nævne fx stormtrooper (tactical feat fra Complete Warrior) hvor der ville ende med at se sådan ud som full fighter - 3d8+48 (61.5), +18 to hit, -8 til AC.
Der er også en prestige class (mener den hedder Cavalier) der kører på spirited charge og giver større plusser.
Men lad mig lave en fuldt optimiseret lvl. 8 character med det jeg lige kan huske.
Half-Orc Fighter lvl. 8 med 24 str. (20 natural, +2 increases, Belt of giant strength +2), spirited charge (+ qualifying feats), stormtrooper, weapon focus, weapon specialization, monkey grib, power attack, crab charge (spell) (mener jeg den hedder, fra Spell Compendium) kastet på ham (evt. fra item eller wand, hæver det til x4). Holder mig fra Cavalier, da jeg ikke kan huske den ordentligt.
Det giver i alt 4d10+68 (gennemsnitsskade 90), +18 to hit, -8 to AC.
Man kan sagtens hæve det ovenover fx igennem Rage, Greater Rage, Bulls strength, polymorph, forskellige andre spells, prestige classes osv.
Et meget godt tip derudover er at anskaffe sig en måde at kaste fly på sit mount, så man kan charge henover forhindringer, ramme flyvende opponents og evt. bevæge sig hurtigere.
Randomnegativity- ---> Storyteller <---
- Antal indlæg : 763
Join date : 27/08/09
Age : 34
Geografisk sted : Roskilde
Sv: lanser fra hesteryg og andet vaabengoegl
Det er godt nok lang tid siden jeg har tænkt på D&D^^
Randomnegativity- ---> Storyteller <---
- Antal indlæg : 763
Join date : 27/08/09
Age : 34
Geografisk sted : Roskilde
Sv: lanser fra hesteryg og andet vaabengoegl
Jah du kan powerplaye det meget.. men det kan du med ret mange ting i DnD hvis jeg ikke tager så meget fejl..
du kan forresten ikke (hvis du vil være cavalier og er paladin) tag powerattack som feat..
og cavalier gør at du får et endnu hårdere charge (x4 i stedet for x3) 1 eller 2 gange om dagen.. og din hest bliver hurtigere og sådan nogen ting.. Jeg synes nu stadig argumentet ligger ret hårdt: Du kan ikke altid charge fra hesteryg.. hvis du er med en DM som virkeligt hader dig kan du i princippet godt komme igennem et helt scenarie uden det er muligt at bruge det effektivt. (hvis du fx bare kæmper på et sted med meget is, så vil du skulle slå en masse balance check OGSÅ selvom du har sådan nogle spiked hestesko på) eller du kan komme i kamp i skove, eller i tårne, eller de fleste indendørs lokations kan du heller ikk rigtigt bruge det.. desuden kan fjenden være stillet op sådan så du ikke kan lave et ride-by-attack hvis du fx kæmper på en gade der er 8 mand bred og de er 8 mand), og så får du kun 1 angreb.
i modsætning til dps bueskytten som ALTID får sine mange angreb lige meget hvor han er.. og som forresten kan skyde på ting i luften, på afsatser, i huller, i skoven osv.
så jeg mener sådan set ikke at det er OP at bruge en lance så længe man holder sig inden for core og de IKKE OP expansions som jeg egentligt ikke synes cavalier er (vi ved jo fx alle sammen godt at magierne i spell compendium er ALT AAAAAAALT for OP).
du kan forresten ikke (hvis du vil være cavalier og er paladin) tag powerattack som feat..
og cavalier gør at du får et endnu hårdere charge (x4 i stedet for x3) 1 eller 2 gange om dagen.. og din hest bliver hurtigere og sådan nogen ting.. Jeg synes nu stadig argumentet ligger ret hårdt: Du kan ikke altid charge fra hesteryg.. hvis du er med en DM som virkeligt hader dig kan du i princippet godt komme igennem et helt scenarie uden det er muligt at bruge det effektivt. (hvis du fx bare kæmper på et sted med meget is, så vil du skulle slå en masse balance check OGSÅ selvom du har sådan nogle spiked hestesko på) eller du kan komme i kamp i skove, eller i tårne, eller de fleste indendørs lokations kan du heller ikk rigtigt bruge det.. desuden kan fjenden være stillet op sådan så du ikke kan lave et ride-by-attack hvis du fx kæmper på en gade der er 8 mand bred og de er 8 mand), og så får du kun 1 angreb.
i modsætning til dps bueskytten som ALTID får sine mange angreb lige meget hvor han er.. og som forresten kan skyde på ting i luften, på afsatser, i huller, i skoven osv.
så jeg mener sådan set ikke at det er OP at bruge en lance så længe man holder sig inden for core og de IKKE OP expansions som jeg egentligt ikke synes cavalier er (vi ved jo fx alle sammen godt at magierne i spell compendium er ALT AAAAAAALT for OP).
sheeepii- Antal indlæg : 132
Join date : 17/01/10
Sv: lanser fra hesteryg og andet vaabengoegl
Alting kan powerplayes hvis man vil det^^ Men jeg tror nu også at det spørgsmålet egentligt ligger på hvor realistisk man vil have sit spil skal være. Og vil vende tilbage til mit originale argument for at hvis man er helte, så taber man ikke lansen og hvis man spiller mere gritty (som Grim'N'Gritty) så gør man, medmindre man er utroligt sej (fx har en magisk lanse som netop ikke gør i stykker og/eller forbliver i ens hånd på magisk vis). Man kan selvfølgelig også indføre et check for det, men det vil bare komplicere spillet yderligere.
Men derudover, hvis jeg nu var en ond og hadefuld DM (prøv at forestille jer dette^^), så ville jeg også sagtens kunne sørge for at fighteren ville få besvære med at få flere skud af i runden med sin bue. Fx ved at placere en fjende frontalt foran ham, bruge magi til at forhindre ham i at ramme fjenderne, placere fjenderne i cover, have bueskytter som skyder på ham og gør at han bliver nødt til at gå i dækning. Sende dem efter kobolds og ind i gange hvor han ikke kan bruge sin bue da den er for stor eller fordi de bliver nødt til at krybe fremad.
Der er altid en måde at sørge for at negate folks styrker og det er op til DM hvordan det sker og melde ud hvis en characters build ikke vil komme i spil, fx ville jeg sige til en der lavede et heste charger build, at han nok burde lave noget andet, hvis jeg vidste at de kom til at være under jorden i det meste af scenariet og han derfor ikke ville kunne bruge sin hest.
Men derudover, hvis jeg nu var en ond og hadefuld DM (prøv at forestille jer dette^^), så ville jeg også sagtens kunne sørge for at fighteren ville få besvære med at få flere skud af i runden med sin bue. Fx ved at placere en fjende frontalt foran ham, bruge magi til at forhindre ham i at ramme fjenderne, placere fjenderne i cover, have bueskytter som skyder på ham og gør at han bliver nødt til at gå i dækning. Sende dem efter kobolds og ind i gange hvor han ikke kan bruge sin bue da den er for stor eller fordi de bliver nødt til at krybe fremad.
Der er altid en måde at sørge for at negate folks styrker og det er op til DM hvordan det sker og melde ud hvis en characters build ikke vil komme i spil, fx ville jeg sige til en der lavede et heste charger build, at han nok burde lave noget andet, hvis jeg vidste at de kom til at være under jorden i det meste af scenariet og han derfor ikke ville kunne bruge sin hest.
Randomnegativity- ---> Storyteller <---
- Antal indlæg : 763
Join date : 27/08/09
Age : 34
Geografisk sted : Roskilde
Sv: lanser fra hesteryg og andet vaabengoegl
jah det er helt rigtigt.. der er altid en måde at negate folks ting på.. men generelt er det bare nemmere at negate en lanse..
for at tage dine eksempler:
- en fighter i mit face (jeg tager et 5 foot step og skyder ham i småstykker) er han large og har reach, så er problemet større, men så har han også sværere ved at komme frem til mig..
- at bruge magi: er en god løsning.. men det er 1 magi for at kaste blur på nogen.. og det magier med miss chance (evt. kun mod archers) er sådan set de mest effektive udover blindness.. fælles for magi er bare at det ikke decideret er noget imod archers.. de er irriterende counters for alle, og kan nemt opløses med dispel magic eller med at godt save..
- cover: kan nemt negates enten med evner eller med seeking arrows (som ikke er så ualmindelige i lvl
- bueskytter: en go archer, har også en go AC (i hvert fald hvis han er fighter) det er nemt at få ligeså høj AC som en kriger i fuld plade, det hedder høj dex og en +1 mithril shirt (som ikke er så ualmindelig og dyr i lvl så kan fjenden selvfølgelig altid smide en lvl 11 archer med sygt gear imod en lvl 8 gruppe.. men så ved jeg da godt hvem gruppen fokuserer på først, og så tror jeg ikke at nogen archer står tilbage bare fordi han bliver skudt på.. han får bare oftere besøg af gruppens cleric
- gange og snævre hjørner: jah som udgangspunkt.. men hvis der kommer kampe i gange, er problemet ofte jo bare cover (og det løser seeking arrows meget godt) og hvis det er så smalt så archeren IKKE kan bruge sin bue.. jamen så er der sku i virkeligheden heller ikke ret mange andre der kan bruge sine våben..
men jah.. med hensyn til realisme kan jeg godt se det.. det ville bare være at nerfe lanser über meget mere end det ville være fedt hvis du spørg mig..
for at tage dine eksempler:
- en fighter i mit face (jeg tager et 5 foot step og skyder ham i småstykker) er han large og har reach, så er problemet større, men så har han også sværere ved at komme frem til mig..
- at bruge magi: er en god løsning.. men det er 1 magi for at kaste blur på nogen.. og det magier med miss chance (evt. kun mod archers) er sådan set de mest effektive udover blindness.. fælles for magi er bare at det ikke decideret er noget imod archers.. de er irriterende counters for alle, og kan nemt opløses med dispel magic eller med at godt save..
- cover: kan nemt negates enten med evner eller med seeking arrows (som ikke er så ualmindelige i lvl
- bueskytter: en go archer, har også en go AC (i hvert fald hvis han er fighter) det er nemt at få ligeså høj AC som en kriger i fuld plade, det hedder høj dex og en +1 mithril shirt (som ikke er så ualmindelig og dyr i lvl så kan fjenden selvfølgelig altid smide en lvl 11 archer med sygt gear imod en lvl 8 gruppe.. men så ved jeg da godt hvem gruppen fokuserer på først, og så tror jeg ikke at nogen archer står tilbage bare fordi han bliver skudt på.. han får bare oftere besøg af gruppens cleric
- gange og snævre hjørner: jah som udgangspunkt.. men hvis der kommer kampe i gange, er problemet ofte jo bare cover (og det løser seeking arrows meget godt) og hvis det er så smalt så archeren IKKE kan bruge sin bue.. jamen så er der sku i virkeligheden heller ikke ret mange andre der kan bruge sine våben..
men jah.. med hensyn til realisme kan jeg godt se det.. det ville bare være at nerfe lanser über meget mere end det ville være fedt hvis du spørg mig..
sheeepii- Antal indlæg : 132
Join date : 17/01/10
Sv: lanser fra hesteryg og andet vaabengoegl
Kommer igen an på hvad du spiller.
Men fx web og grease er en effektiv magi, idet den forhindrer folk i at tage et 5 ft. step, eller smid darkness på ham (hans will save vil nok ikke være det største). Derudover er der altid fighteren med en spiked chain (reach), brug af evnerne disarm og sunder og andre nasty ting. Der kan også bare være to der cirkler rundt og tager ham fra hver sin side (yay for flanking bonus^^ Og evt. sneak attack)
Med hensyn til cover, så er jeg endnu ikke rendt ind i nogen der hellere vil have en seeking bow eller arrow i forhold til en bow or arrow med fx fire or lightning special abilities.
Og hvis du smider fx poisened arrows på ham, så har han ikke lyst til at blive stående.
Men fx web og grease er en effektiv magi, idet den forhindrer folk i at tage et 5 ft. step, eller smid darkness på ham (hans will save vil nok ikke være det største). Derudover er der altid fighteren med en spiked chain (reach), brug af evnerne disarm og sunder og andre nasty ting. Der kan også bare være to der cirkler rundt og tager ham fra hver sin side (yay for flanking bonus^^ Og evt. sneak attack)
Hvorfor ikke?du kan forresten ikke (hvis du vil være cavalier og er paladin) tag powerattack som feat..
Med hensyn til cover, så er jeg endnu ikke rendt ind i nogen der hellere vil have en seeking bow eller arrow i forhold til en bow or arrow med fx fire or lightning special abilities.
Og hvis du smider fx poisened arrows på ham, så har han ikke lyst til at blive stående.
Randomnegativity- ---> Storyteller <---
- Antal indlæg : 763
Join date : 27/08/09
Age : 34
Geografisk sted : Roskilde
Sv: lanser fra hesteryg og andet vaabengoegl
true.. men web og grease rammer også den eventuelle charger ;), og med hensyn til magi.. så rammer darkness, blindness osv. en archer ligeså hårdt som så meget andet :P. men jo det er da rigtigt.. hvis en fighter er så idiotisk (^^) at rende rundt med en spiked chain.. så vil man komme i umiddelbart større problemer.. men så er chancen også bare at den fighter vil være utroligt dårlig og nedern ^^.
og nu gik det jo også mere på at der er langt flere situationer hvor man ikke kan bruge sit lanse charge optimalt i forhold til en archer :P.
altså.. jo du kan godt få power attack som paladin.. men for at blive cavalier hurtigst muligt, så skal man bruge alle sine feats i din retning.. og så bliver man cavalier i lvl 9.. men nu du siger det kan jeg faktisk ikke huske om jeg så har et xtra feat fra lvl 9, eller om man også bruger det på cavalier tingen.. mener man bruger det på cavalier, men er sku ikk sikker lige nu..
Det gør jeg til gengæld :P! Mads steen lund, render rundt med en heeeel del forskellige pile (de alm. som cold iron osv.) men også seeking, som flittigt bliver brugt når vi andre kæmper utroligt tæt, eller når der er en fjende der gerne skulle dø, hvor hans minions bare står i vejen..
det er i mange situationer langt bedre end 1d6 xtra skade per pil (når du fx har utroligt svært ved overhovedet at ramme din fjende pga. cover ;P) men han bruger da også andre magiske pile når det er lige til at ramme folk..
og nu gik det jo også mere på at der er langt flere situationer hvor man ikke kan bruge sit lanse charge optimalt i forhold til en archer :P.
altså.. jo du kan godt få power attack som paladin.. men for at blive cavalier hurtigst muligt, så skal man bruge alle sine feats i din retning.. og så bliver man cavalier i lvl 9.. men nu du siger det kan jeg faktisk ikke huske om jeg så har et xtra feat fra lvl 9, eller om man også bruger det på cavalier tingen.. mener man bruger det på cavalier, men er sku ikk sikker lige nu..
Det gør jeg til gengæld :P! Mads steen lund, render rundt med en heeeel del forskellige pile (de alm. som cold iron osv.) men også seeking, som flittigt bliver brugt når vi andre kæmper utroligt tæt, eller når der er en fjende der gerne skulle dø, hvor hans minions bare står i vejen..
det er i mange situationer langt bedre end 1d6 xtra skade per pil (når du fx har utroligt svært ved overhovedet at ramme din fjende pga. cover ;P) men han bruger da også andre magiske pile når det er lige til at ramme folk..
sheeepii- Antal indlæg : 132
Join date : 17/01/10
Side 1 af 2 • 1, 2
The DM's Minions :: Archive :: Homebrew :: House rules
Side 1 af 2
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum